Wat "Mad Men" betekent voor echte mad (wo)men in de reclame

Nu aan het lezen

Wat “Mad Men” betekent voor echte mad (wo)men in de reclame-sector

Wat “Mad Men” betekent voor echte mad (wo)men in de reclame-sector

De Mad Men-serie laat afgelopen week met zijn laatste aflevering de reclame-industrie geheel anders achter dan toen de serie begon in 2007. Zo noemde Mashable vandaag in een artikel hoeveel impact de serie heeft gehad op werknemers die in de reclame sector werken.


De tv-serie, die als achtergrond het werken binnen de Amerikaanse reclame-industrie in de jaren ’60 gebruikt, heeft veel invloed gehad op niet alleen de manier waarop het publiek naar reclame kijkt maar ook hoe reclame-makers naar zichzelf kijken.

Een herboren waardering

De kijkers van Mad Men die zelf ook in de reclame-industrie werken, hebben dankzij de serie herontdekt waarom zij in de business zijn begonnen. Deze industrie gaat om het raken van kijkers, het tot stand brengen van een idee dat de wereld kan veranderen. Dit wordt heel duidelijk weergeven in de bekende clip, waarin Don Draper (hoofdpersonage) een Kodak projector pitcht:

“That’s still the magic in what we do. I think it helped rekindle that feeling of pride and understanding that what we are really doing is trying to touch people’s emotions.”

DDB North American president Mark O’Brien

Door de manier waarop Don Draper de wereld van adverteren presenteert, worden advertenties niet alleen als irritatie-factor gezien door de kijkers, maar hechten zij er meer sentimentele waarde aan.

Mad Men maakt reclame maken cool

De opzwepende monologen, cultuur-vormende gedachtegang en het machtsspel tussen de reclamebureaus geeft de wereld der advertenties een leuke glitz ’n glam.

Met personages als Peggy, de harde tante in een professionele omgeving, en de vlug-geklede en welbespraakte Don Draper wordt de reclame-wereld een stuk aantrekkelijker en toegankelijker gemaakt.


De vrouwen krijgen door Peggy meer drive om hun eigen mannetje – of in dit geval vrouwtje – te staan op de werkvloer. Terwijl de anti-held status van de arrogante en gladde verschijning van Don Draper, juist zorgt voor een heuse reality-check bij sommige overgewaardeerde creatievelingen binnen de sector.

Het is niet puur toeval dat veel creatief directeurs hun sterallures kwijt begonnen te raken na de introductie van Mad Men. Don Draper fungeerde als een spiegel voor de ogen van de directeurs en riep een ‘zo wil ik helemaal niet zijn’ reactie bij hen op.

Een groeiende invloed

Natuurlijk is de hedendaagse Madison Avenue niet meer zoals het wordt verbeeld in de Mad Men-serie. Naast de veranderingen binnen de reclame-cultuur, hebben de digitale technologie en sociale media het belang van traditionele bureaus en print weg doen vagen.

Naast deze veranderingen, is de rol van de vrouw op de werkvloer nog bijna onveranderd. Chauvinisme is misschien niet meer acceptabel, tóch worden vrouwen onder-gerepresenteerd in de hogere afdelingen van de reclame-industrie.

Zelfs 50 jaar na de tijd van Mad Men, werken er weinig vrouwen in de industrie. Een aantal dat drastisch zal moeten veranderen door de hogere nood voor diversiteit in de reclame business.

Volgens Craig Moore, creatief directeur bij Found Search Marketing, Indianapolis, moet er nood aan de man gebracht worden betreffende het bestrijden van ouderwetse homogeniteit op de werkvloer:

“We get so much sharper, better communications because we are really taking into account people from all these groups — whether it’s race, sex, or interest or whatever that might be. It’s not the sort of super singular smoky-room boys club like it used to be.”

De show van Mad Men mag wel voorbij zijn, maar de invloed ervan zal nog jaren voortvloeien. De impact is nu nog niet te zien, maar over een aantal jaren wel, zegt Denise Blasevick, CEO van S3 Agency.

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.