Vance

Werknemers Starbucks in Washington spreken allemaal vloeiend gebarentaal

Als je doof of slechthorend bent, kan het best lastig zijn om een bestelling te plaatsen bij Starbucks. Hoe maak je immers goed duidelijk wat je precies wilt hebben? Een filiaal in Washington DC komt met de oplossing. Daar spreekt iedere werknemer namelijk vloeiend gebarentaal, meldt Quartz. Bovendien is de winkel aangepast voor dove mensen.

Het koffiebedrijf noemt de locatie “The Signing Store” en het zit vlakbij Gallaudet University. Dat is de enige universiteit ter wereld die speciaal ontworpen is voor doven en slechthorenden.

Klanten van Starbucks kunnen bij dit filiaal op diverse manieren duidelijk maken wat ze willen hebben. Het is mogelijk om je bestelling uit te schrijven op tablets die daar aanwezig zijn, maar je kunt ook gebarentaal gebruiken. Verder staat er geen muziek aan, zijn de tafels en stoelen lager om te zorgen dat je handen beter zichtbaar zijn en hebben tafels een mat uiterlijk om schitteringen te voorkomen.

Dove werknemers

Het is de tweede Starbucks ter wereld die speciaal ingericht is op doven en slechthorenden. De eerste locatie werd in 2016 geopend, in Kuala Lumpur. Hier werden negen dove partners ingehuurd om er te werken. Voor de Amerikaanse versie worden er 20 tot 25 dove werknemers ingehuurd. Iedereen die niet doof is, spreekt dus ook vloeiend gebarentaal.

“Hoewel het een mix van dove, slechthorende en niet-dove partners is, is gebarentaal wel de gemene deler, waardoor iedereen op gelijke voet zet”, aldus accessibility manager Marthalee Galeota. “We denken dat deze winkel de cultuur van menselijke verbinding op een diep niveau viert.”