Online shoppen maakt het een stuk makkelijker om vanuit je luie stoel een nieuwe garderobe aan te schaffen. Voor de fysieke winkels soms lastig, want de klanten blijven weg. Zara en H&M weten hier goed op in te spelen. Ze hebben namelijk al een aantal winkels gesloten, om zich meer op de online verkoop te gaan richten.
Het afgelopen jaar heeft H&M Group, het bedrijf achter H&M, Weekday, Other Stories, en het Spaanse bedrijf achter de Zara, Inditex, al een aantal sluitingen in gang gezet. Volgens Fortune een goede beslissing, omdat H&M zelfs zou kampen met financiële problemen.
Sluiting van winkels
Zo zijn er al maar liefst 140 H&M winkels gesloten. Maar dat zou er wel voor hebben gezorgd om het bedrijf weer financieel op de rails te krijgen. Zara sloot het afgelopen jaar al 355 panden en wil er naar verluid nog 250 sluiten.
Het klinkt als een radicale beslissing om zoveel winkels te sluiten, maar er zit ook goed nieuws aan. Door de fysieke winkels te sluiten, kunnen de bedrijven zich beter richten op de online webshops. Zo heeft Inditex onlangs nog webshops in Saoedi-Arabië, Libanon, Egypte, Marokko, Israël en Indonesië geopend.
Ook H&M richt zich op het verbeteren van de webshops. Naar eigen zeggen zijn ze bezig met het ontwikkelen van een betere navigatie op hun webshops, komen er duidelijkere productomschrijvingen en afbeeldingen. Ook zullen de levertijden korter worden.
Of Nederland ook getroffen zal worden door de sluiting van de panden, is nog niet helemaal bekend. Wel sloot H&M eerder al winkels in Rijswijk, Lelystad en zal er een sluiten in Groningen.