#ZML zwijgt niet als het gaat om de Zwarte Pietendiscussie - Vance

Nu aan het lezen

#ZML zwijgt niet als het gaat om de Zwarte Pietendiscussie

#ZML zwijgt niet als het gaat om de Zwarte Pietendiscussie

De Zwarte Pietendiscussie: de meeste media kunnen er geen genoeg van krijgen. Zo niet het AD: de krant pleit voor een #Sinterklaasbestand. Zwijgen is voor iedereen het beste in het ontspoorde Pietendebat, zeggen de krant en bekende Nederlanders die voorstander zijn van dit staakt-het-vuren.

Daar is de redactie van Zondag met Lubach het niet eens. Ja, de discussie is ontspoord, maar dat betekent niet dat het gesprek moet worden gestaakt. In de allerlaatste uitzending van dit seizoen, laat Arjen Lubach op heldere wijze zien wat de verschillende meningen over Zwarte Piet zijn en wat het betekent als je er voor kiest voor of tegen een zwartgeschminkte Piet te zijn.

Kinderfeest

Gordel om, koffie in een kop en gaan: Lubach gaat in het item waar weinig mensen nog durven te komen in de Pietendiscussie: naar de basis. Hij stelt hardop de vraag: Wil je verbonden blijven met een aloude traditie waardoor een minderheid wordt gekwetst? Of achten we andere ‘Nederlandse kwaliteiten’ zoals tolerantie en flexibiliteit als belangrijker?

Op de vraag of Zwarte Piet zwart moet blijven of niet, trekken voorstanders een blik aan argumenten open waarvan de belangrijkste: Sinterklaas is een kinderfeest. Maar, herinnert Lubach zijn kijkers: ook als Zwarte Piet roetvegen heeft of besmeurd is met kleuren, is het nog stééds een kinderfeest.

‘Zwart van schoorsteenroet’

Ook met bewijzen als ‘Zwarte Piet is zwart van het schoorsteenroet’. En: ‘het is een traditie! Daar moet je niet aan morren!’ veegt Lubach de vloer aan. Bovendien is het volgens sommigen een discussie gevoerd door de elite in de mediawereld en Randstad, en ‘zij moeten van ons feest afblijven.’

Kijk zelf hoe #ZML niet zwijgt als het gaat om de Zwarte Pietendiscussie, waar het AD dit wel doet.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.