Je wilt best stoppen, maar niet als eerste. En: het is net als roken: je weet dat het slecht is, maar doet het toch.
Facebook-account bezitters kijken anno 2018 vertwijfeld om zich heen: is het nog wel van deze tijd? En dan hebben we het niet over de coolheids-factor van het social media platform dat alleen al in Nederland 10,8 miljoen leden heeft, maar de privacy-schennis waar we allemaal onbewust aan meewerken.
‘Rotbedrijf’
Afgelopen weken werd bekend dat het bedrijf van Mark Zuckerberg data heeft gelekt van 87 miljoen gebruikers. #ZML besteed er in de laatste aflevering van dit seizoen uitgebreid aandacht aan. Aan het feit dat we er vanaf moeten, en dat we met z’n alleen veel en veel te afhankelijk zijn van dit ‘rotbedrijf’ dat steeds vaker onder vuur ligt vanwege verdachte samenwerkingen en het ongemerkt verzamelen van jouw activiteit op internet.
Maar het programma laat zien dat niet het weten, maar het ondernemen van actie tegen dit platform het allermoeilijkste is. Want wie springt er eerst van het Facebook-dek af in de ijskoude, anonieme zee?
Delete
Om het goede voorbeeld te geven, lanceert Arjen Lubach en zijn team ‘bye bye Facebook’. Op woensdag 11 april verwijdert het programma de Zondag met Lubach Facebookpagina en Arjen Lubachs profielpagina en nodigt het gebruikers uit hetzelfde te doen. De pagina’s van Lubach en zijn team zijn goed voor bijna een half miljoen likes.
Tot dusver hebben zo’n 18.000 Facebookgebruikers het event gemarkeerd als interessant. Zo’n 8000 gebruikers zeggen deel te nemen aan het event en ook hun account te verwijderen. Veel jongeren gingen hen voor: steeds meer jonge gebruikers keren Facebook de rug toe. Onder meer Twitter en WhatsApp kunnen rekenen op een steeds grotere schare actieve gebruikers.
En jij, weet jij al of je iets gaat veranderen? Kijk het #ZML-item hier terug.