#ZML-item over de bio-industrie maakt wat los en dat is tijd ook - Vance

Nu aan het lezen

#ZML-item over de bio-industrie maakt wat los en dat is tijd ook

#ZML-item over de bio-industrie maakt wat los en dat is tijd ook

Als de berg niet naar Lubach komt, dan komt Lubach wel naar de berg. Zoveel is duidelijk na het zien van de tweede aflevering van Zondag met Lubach van dit seizoen waarin de presentator streeft naar een beter leven voor dieren en daarmee de Nederlandse politiek ver vooruit streeft.

Want we mogen dan wel onze huisbeestjes verzorgen alsof het onze kinderen zijn, maar het supermarktvlees voor onze spaghetti bolognese dat afkomstig is van dieren uit de bio-industrie wordt absoluut miserabel verzorgd. En het gros van de gatekeepers – onze politici? Die kijken de andere kant op.

Niet-diervriendelijk vlees

In slechts 20 procent van de verkochte gevallen, bevat het vlees waaronder rund- en varkensvlees, een beter leven keurmerk, bemerkte de ZML-redactie. Dat keurmerk is een garantie dat de dieren een goed leven hebben gehad.

Dat is veel te weinig, zegt het programma. Niet alleen vanwege de kleine oppervlaktes waar de dieren hun korte leven doorbrengen, maar ook de schaal waarop de dieren als fabrieksitems worden geproduceerd.

Arjen Lubach sommeert de Tweede Kamer daarnaast om maatregelen te nemen tegen het stijgende aantal stalbranden in Nederland. Tot nu toe kwamen bij stalbranden al 225.000 dieren om het leven, rekent hij uit.

Omdat de politiek zich er niet aan waagt, besluit Lubach dat het tijd is voor een wat menselijkere behandeling van dieren. Hij lanceerde daarom een sticker-actie met een keurmerk voor niet-diervriendelijk vlees.

Rotleven

Via www.slechterleven.nl kan je een vel met stickers met het ‘keurmerk’ bestellen. Supermarktbezoekers kunnen deze dan plakken op vlees van dieren die een slecht leven hebben gehad.  Want zelfs als er niets misgaat bij de dieren en elke stalhouder zich aan de wet houdt, hebben de beesten een rotleven.

Foto’s van megastallen en gewonde biggetjes moeten ons doen overschakelen van een euroknallertje naar kwaliteitsvlees. De actie heeft als we Arjen moeten geloven effect want de stickers zouden binnen no-time op zijn. Rest ons de pdf-versie en de zin om Meatless Monday serieus te nemen.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.