Zondag met Lubach over Airbnb: 'We moeten ons allemaal schamen'

Nu aan het lezen

#ZML ontdoet Airbnb van romantiek: ‘Wij moeten ons allemaal schamen’

#ZML ontdoet Airbnb van romantiek: ‘Wij moeten ons allemaal schamen’

Je hebt bedrijven en je hebt bedrijven. De een vinden we sympathiek (Peerby en goed: de Praxis) en de ander vinden we uitgesproken slecht. Zoals dat gekke Monsanto, of Shell.

En dan heb je Airbnb: uiteraard helemaal top, want vol idealen als we de TED Talk van oprichter Joe moeten geloven én helemaal van onze tijd.

Airbnb-checklist

Een kleine checklist om te kijken of jij voldoet aan de Airbnb-generatie, het supersympathieke bedrijfje met de hashtag #BelongAnywhere dat jouw huizen en appartementen verschaft tijdens citytrips en romantische getaways.

1. Je bent into lokale ervaringen. 2. Je bent onderdeel van de deeleconomie (dikke kans dans je ook een Peerby-account hebt en al vaker de heggenschaar van je buurman hebt geleend dan andersom) en 3. Je vindt brandblussers en nooduitgangen in je vakantiestulpje vet overated.

Zondag met Lubach

Check, check, dubbelcheck? Volgens Arjen Lubach van Zondag met Lubach ben jij dé ideale Airbnb kandidaat. Gefeliciteerd, pak je koffers en ga!

Hoewel, “gefeliciteerd”… Het bedrijf dat sinds 2008 de wereld in rap tempo bestormt met ‘deel je huis, deel ervaringen’ heeft ook wat nadelen aan zijn kont kleven.

Met een ‘sympathiek initiatief’ waarbij ervaringen en mensen centraal staan, zijn behoorlijk wat centjes verdiend. Nu zijn we niet tegen commerciële activiteiten of een economische impuls, maar wel als dit ten koste gaat van ‘de normale man’: jij en ik. Dezelfde mensen die dus naar die Airbnb’s tijgen. Volg je het nog?

Desastreus

Arjen Lubach helpt. In een 15 minuten durend item geeft hij in razendsnel helikopterview een overzicht van de problemen van het bedrijf dat sinds negen jaar 30 miljard waard is en zo’n 80 miljoen mensen op z’n tijd voorziet van een ‘Airbnb’tje’.

Wat zou je ervan zeggen als al die leuke koppels en schattig vriendengroepen samen behoorlijk wat overlast creëren of dat woningen standaard geen huis meer zijn, maar een nep-hotel. Het gevolg: huizenprijzen stijgen. De al krappe woningmarkt wordt dus nog krapper.

Gastvrijheid

Grof gezegd sloop het sympathieke Airbnb hiermee hele buurten, aldus Lubach en andere media die al maanden klachten van omwonenden in kaart proberen te brengen. Gastvrijheid is het speerpunt van het bedrijf, ‘met een matrasje in de woonkamer’, maar het is verworven tot een internationaal probleem in veel grote steden.

Airbnb is de enige die alle problemen kan oplossen door open te zijn: maar helaas. Het bedrijf wilt geen info delen om illegale situaties te voorkomen. Zo zijn ze dus niet verplicht tot nooduitgangen en brandblussers, en genieten ze volledige anonimiteit.

En zo schuift Airbnb van ‘supersympathiek’ langzaamaan naar Monsanto-levels. Want hoe tof is het om onder de noemer ‘deeleconomie’ puur commerciële activiteiten te verrichten zonder te moeten voldoen aan een paar randvoorwaarden waarmee steden en de huizenmarkt langzaamaan worden geruïneerd?

De oplossing

We kunnen er weinig aan doen, zou je zeggen. Dit is een politiek probleem. Toch kunnen we ook onszelf aankijken in de spiegel. Wij, de huurders, zijn namelijk het probleem. Door te beseffen dat Airbnb geen pareltje van een ervaringsdeler is maar gewoon keiharde moneys maakt zoals vastgoedondernemers dat doen, is er al één stap genomen.

Als we reëel zijn, zullen we niet gauw uit principe meer geld betalen voor een écht hotel. maar dit maakt je ervaring in een ‘bnb’ toch een stuk minder pittoresk en authentiek. Zondag met Lubach maakt een treffende vergelijking: zie je verblijf niet als een lokaal croissantje, maar als een vette gehaktstaaf van de benzinepomp. En zo is het.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.