Melody (9) is de zwarte Amerikaanse pop die barrières moet doorbreken

Nu aan het lezen

Melody (9) is de zwarte Amerikaanse pop die barrières moet doorbreken

Melody (9) is de zwarte Amerikaanse pop die barrières moet doorbreken

Elk iconisch stuk speelgoed heeft een verhaal en ontstaansgeschiedenis. Ze zijn een product van de tijd waarin ze zijn gemaakt en zorgen voor de nodige impact op de jeugd van een kind.

Speelgoed is naast middel van vertier ook vaak onderwerp van discussie onder volwassenen. Want hoezo zijn schoonmaaksets en mini-keukentjes alleen weggelegd voor meisjes en brandweerauto’s en technische LEGO geschikt voor jongens?

Overvloed

Ook de huidskleur van een pop zorgt vaak voor oproer. De Amerikaanse Laura Beck schreef eerder deze maand op Jezebel dat er probleem is met de overvloed aan witte poppen. Ze stelt dat de behoefte aan een reflectie van onszelf in de media en het speelgoed dat we kopen, belangrijk is voor ons gevoel van eigenwaarde. Ontbreekt dit, zoals het geval is bij veel zwarte opgroeiende kinderen, dan doet dat meer schade dan goeds.

Kortgezegd, aldus Beck, hebben opgroeiende zwarte kinderen het een stuk zwaarder. Ze lepelt de getallen op: 1 op de 3 zwarte kinderen in de VS is niet zeker van voedsel, vergeleken met 1 op de 6 witte kinderen. En hoewel zwarte kinderen slechts 15 procent van de kindpopulatie uitmaken, is zo’n 55% procent van de dodelijke ongevallen waarbij wapens en kinderen zijn betrokken, zwart.

Melody Doll

De journalist op Jezebel schrijft dat ‘onze cultuur witte kinderen boven andere kinderen stelt’. “Dat moeten we corrigeren door onder andere na te denken over het speelgoed en de media die alle kinderen consumenten om positieve veranderingen te bewerkstelligen.”

Iemand die dit deels zou kunnen corrigeren is Melody Doll. Ze is zwart, pleit voor mensenrechten, is leider van het jeugdkoor en is het nieuwste rolmodel voor meisjes – ondanks het feit dat is gemaakt van plastic.

Terug in de tijd

American Girl is het bedrijf dat sinds een week deze pop on- en offine verkoopt. Melody Ellison is de volledige naam van het nieuwe speelgoed. Het verhaal achter Melody is een stuk diepzinniger én realistischer dan fashion doll Barbie in al haar jaren heeft verteld.

Ellison is een 9-jarig meisje dat leeft in Detroit in de jaren 60, ze behoort tot de BeForever collectie van poppen en boeken gebaseerd op de Amerikaanse geschiedenis.

Volgens Popsugar is Melody toonaangevend om verschillende redenen. Zo kunnen jonge, zwarte kinderen naar haar kijken en een pop zien die niet alleen op hen lijkt, maar hen ook aanmoedigt te spreken over onrecht.

 

Hoewel het prijskaartje voor dit ‘equal’ speelgoed best flink is (Melody kost 115 dollar), leert ze kinderen nog steeds over het belang van je stem verheffen en gelijke rechten.

Discriminatie

In het verhaal van Melody blijkt dat ze geïnspireerd raakt door Martin Luther King Jr. en is beïnvloed door haar oudere zus, een studente die vecht voor gelijke rechten voor Afro-Amerikanen. Zelf ervaart Melody discriminatie en hoort ze van het geweld door het hele land, aldus American Girl in een persverklaring.

Met de lancering van Melody, bracht het bedrijf ook een commercial in het leven die jonge meiden moet aansporen hun stem te verheffen tegen onrecht. Ze stellen de vraag: hoe verhef jij je stem?

 

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.