Jij hebt je vast ook wel eens schuldig gemaakt aan het weggooien van je oude kleding waar je toch al op uitgekeken was. En je bent niet de enige. Jaarlijks worden wereldwijd miljoenen tonnen kleding zomaar weggegooid. Maar er zijn meer manieren om je oude kleding kwijt te raken, én er iets goeds mee te doen. Dit moet Zweden ook gedacht hebben bij het opzetten van ShareWear: een ready-to-share collectie met Zweedse mode die je gratis en voor niets mag lenen.
Het nieuwe ready-to-wear
De ShareWear collectie is ontstaan om mensen te laten zien dat je ook duurzaam modebewust kunt zijn. De ready-to-share collectie is de tegenhanger van de welbekende ready-to-wear collecties. De collectie is mede ontworpen door een aantal vooraanstaande Zweedse modeontwerpers, zoals Filippa K, House of Dagmar, Weekday, NIKOLAJ d’ETOILES, Uniforms for the Dedicated en Whyred.
Een weekje te leen
Sofia Kinberg, Directeur Global Marketing van VisitSweden:
“Ieder jaar worden er in Zweden en andere landen in de wereld miljoenen tonnen kleding weggegooid, terwijl bijna alles ook gerecycled, weggegeven of hergebruikt kan worden. De ShareWear collectie wil het bewustzijn van de sector rondom de kwestie verhogen en tegelijkertijd een alternatieve oplossing bieden.”
De ShareWear collectie zal op Instagram komen te staan. Wie er het snelste bij is en een reactie bij een foto van een kledingstuk zet, mag het item een week lenen. Als de week om is deelt de gebruiker van het geleende kledingstuk een foto ervan op zijn Instagram, waarna de regel opnieuw toegepast wordt. De eerst volgende geïnteresseerde die een reactie plaatst, krijgt het kledingstuk de volgende week. Ook worden mensen aangemoedigd om zelf aan de ShareWear collectie bij te dragen door zich bij de beweging aan te sluiten en hun eigen kleding met de hashtag #sharewear te delen.
Henrik Selin, hoofd afdeling Interculturele dialoog van het Zweeds Instituut:
“Het doel van ShareWear is om mensen te inspireren. Het is mogelijk om op een duurzame manier trendy te zijn. Kleding weggooien is zonde en het delen van je oude kleding is goed voor je portemonnee en het milieu. Ons motto is dus: ‘Sta vooraan om te delen en loop voorop in de mode.'”
Na de lancering op Instagram zal de ShareWear collectie in een digitale showroom te zien zijn. In de showroom kunnen trendsetters en gebruikers van het platform de kledingstukken van de collectie doorbladeren. Via Instagram kunnen gebruikers zien waar een kledingstuk zich op dat moment bevindt en wanneer het weer beschikbaar is om geleend te worden. Een mooi initiatief!