Vorige week schreven we al over het nieuwe algoritme van Instagram, waarbij de chronologische tijdlijn verdwijnt. De posts die op je tijdlijn komen, worden door nieuwe criteria bepaald of jij ze te zien krijgt. Dit houdt in dat Instagram posts laat zien die voor jouw interessant en relevant zijn. Een foto of video met weinig likes, krijgt op deze manier minder de kans om op jouw volgers hun tijdlijn te komen.
Voor grote bedrijven en merken is dit natuurlijk een heel goede ontwikkeling. Zo kunnen ook gesponsorde posts door meer mensen gezien worden. Maar voor gebruikers zoals jij en ik, is deze veranderingen toch wat minder. Daarom hier de vijf tips van Forbes hoe je zo min mogelijk last van dit algoritme kunt hebben.
1. Post niet te vaak
Door te veel te posten, denk Instagram dat het van slechte kwaliteit is. Schuif je ego opzij, want niet alles is een post waard. Wees kritisch en kijk goed naar wat van toegevoegde waarde op jouw pagina is.
2. Koppel je netwerk
Volg je collega’s en mensen die je buiten werk kent. Koppel sociale netwerken, Twitter-lijsten en je email. Deze netwerken zullen je helpen om meer volgers te krijgen en hierdoor zal Instagram je eerder oppikken.
3. Ontwikkel een stijl
Grote bedrijven doen dit door het gebruik van dezelfde filters, kleuren en logo’s. Op deze manier herkent de gebruiker meteen welk merk het is. Hierdoor zullen mensen betrokken raken, omdat ze weten dat het van een betrouwbare bron is. En zal Instagram jouw post weer hoger indelen.
4. Koop geen volgers
Volgers kopen heeft geen zin, omdat deze accounts vervolgens niets meer doen. Ze zijn niet betrokken en zullen dus ook niet snel dingen liken, delen of reageren. Deze accounts zullen dus niet van waarde zijn. Het is veel slimmer om je geld in te zetten op advertenties. Hierop zullen mensen reageren die echt geïnteresseerd zijn.
5. Gebruik de wetenschap
Er zijn veel onderzoeken gedaan naar social media. Zo ook naar Instagram en deze onderzoeken kun je handig gebruiken. Zo leveren meer tags, meer likes op, levert de filter Willow – na ‘geen filter’ – de meeste likes op en krijgen foto’s met gezichten 35 procent meer likes. Als je dit weet kun je dit dus toepassen op iedere foto of video.