Wat is de kans dat een muzieknummer in de Spotify Top 200 lijst komt? Misschien heb jij een geniale muziekradar en weet je meteen het antwoord op deze vraag. Maar ondanks een brede muziekkennis en gevoel voor trends is er maar zoveel dat wij als mens kunnen weten.
Gelukkig worden er op de lopende band technologieën bedacht die wél grote hoeveelheden kennis kunnen verwerken. Zo bedacht een Nederlands techbedrijf een systeem genaamd Hitwizard dat op basis van vorige hits kan voorspellen wat de hit van volgende week wordt.
Hitwizard
Het bedrijf Goldmund Wyldebeast & Wunderliebe ontwikkelde de technologie achter Hitwizard en lanceerde vandaag bij ADE Tech – een samenwerking tussen ticketingbedrijf Paylogic en Amsterdam Dance Event – een eerste testversie. De kunstmatig intelligente technologie voorspelt wat de eerstvolgende “Despacito” wordt door te kijken naar trends van bestaande nummers. Hitwizard werd ontwikkeld door een team onderzoekers die achterhaalden wat een hit maakt. Zij keken niet alleen naar het aantal aankopen of radio uitzendingen van een nummer, maar ook naar sociale media. Want ja, als jij de nieuwste hit van Dua Lipa hoort, wil je natuurlijk meteen je enthousiasme delen op Twitter.
Door duizenden nummers en gegevens in een systeem te stoppen, ontwikkelden de geniën achter Wunderliebe een zelflerend algoritme. Op basis van talloze data kan dit systeem bepalen of een nummer aan gaat slaan of niet. Dit gebeurt door een hit met allerlei gegevens uit het verleden te vergelijken. Adele’s “Hello” was bijvoorbeeld in 2015 een gigantische hit, maar er is een kleine kans dat dit weer gebeurt.
De hit van volgende week
Van de 85.000 nummers, wist Hitwizard in 62 procent van de gevallen dat iets een hit ging worden. In een forse 99.6 procent van de gevallen wist de technologie dat iets niet zou aanslaan. Je kan je voorstellen dat de technologie veel kan betekenen voor beginnende artiesten. Het systeem vertelt hen namelijk direct of hun nummer een hit wordt. Natuurlijk is het in de praktijk nog niet zo simpel. Muziek is namelijk een heel erg emotioneel en cultureel getint product dat heel moeilijk te voorspellen is. Toch laat dit systeem zien wat er allemaal mogelijk is. En omdat Hitwizard zelflerend is, wordt het met de tijd steeds slimmer. Tijd om dat eens uit te testen!
Denk jij dat je de nieuwste “Shape of You” of “Bohemian Rhapsody” gevonden hebt? Voer dan hier het nummer in en de technologie vertelt je of het volgende week een hit is.