Nu aan het lezen
Zalando is een walhalla voor de online shopper. Van jurkjes en jassen tot sportschoenen en hoge hakken. Je vindt het allemaal met een paar klikken in de digitale kledingkast. Maar achter deze webshop schuilt een heus techbedrijf met een opzienbarende bedrijfscultuur.
Met in totaal 12.000 werknemers in heel Europa, drie hoofdkantoren in Berlijn en maar liefst 1600 medewerkers in de zogenoemde ‘Tech Hub’, is Zalando uitgegroeid tot een van de grotere fashion players van dit moment. En in die torenhoge hub hangt een unieke werksfeer.
Marc Lamik is het hoofd van de afdeling Innovatie en zegt dat Zalando steeds bezig is met vernieuwen. Zowel wat zichtbaar is voor de consument maar ook intern op de werkvloer. “Slingshot is daar een mooi voorbeeld van. Een intern programma waarbij de winnaar van de zogenaamde ‘Slingshot Award’ drie maanden 20 procent van zijn of haar werktijd mag besteden aan een eigen innovatief idee of project”, vertelt Lamik.
Tijdens die drie maanden hebben de Zalando-werknemers de tijd om hun winnende pitch uit te werken, doelen te stellen met een zelf samengesteld team en een prototype te ontwikkelen.
Een voorbeeld van een project voortgekomen uit Slingshot is één van de nieuwste diensten van Zalando, namelijk ‘Order-A-Tailor‘, deze service wordt op dit moment in Berlijn getest. “Wanneer je bijvoorbeeld een tweedelig pak koopt bij Zalando kun je online een kleermaker erbij ‘bestellen’. Hij of zij komt het pak naar jouw wensen innemen en maakt het volledig op maat”, vertelt Yvonne Hohmann, innovatiemanager binnen Zalando.
Behalve de vrijheid die je krijgt naast je dagelijkse werkzaamheden doet de ‘Tech Hub’ van de modeketen je ook erg denken aan een net opgezette startup, alleen dan met iets meer dan duizend werknemers. “We werken heel nauw met elkaar samen en iedereen is gedreven om continu nieuwe dingen te bedenken en te bouwen”, legt Lamik uit.
“Bovendien moeten mensen heel gemakkelijk van afdeling of team kunnen switchen als zij dat graag willen. Niet alleen verticaal kun je hogerop komen, maar Zalando biedt je ook de kans om horizontaal jezelf te verbreden en nieuwe kennis op te doen.”
Met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar werken de werknemers op de tech-afdeling van Zalando in een jong bedrijf en dat merk je ook aan de sfeer. “Werk hoeft niet saai of stressvol te zijn, wij geloven in een omgeving waarin creativiteit wordt gestimuleerd”, zegt Natali Vlatko, tech-communicatiemanager.
“Zo hebben we een mobile playground waar je de Zalando-app of website met nieuwe functionaliteiten kunt testen op verschillende tablets en smartphone.” Maar ook de silent garden tussen alle bureaus en hardwerkende designers en developers is opvallend. “Als je behoefte hebt aan een korte pauze, dan kun je hier je even terugtrekken.”
Als tip voor startende ondernemers wil innovatie-expert Marc Lamik nog meegeven. “Falen is niet erg. Je moet een paar keer falen voordat je verder kunt en kunt leren van de beslissingen die je maakt. Dat moedigen we bij Zalando zelfs aan.”
“Behalve als je drie keer faalt door dezelfde beslissing te maken, dan doe je iets niet goed”, zegt Lamik lachend.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.