Met deze code beloven twintig YouTubers melding te maken van reclame

Nu aan het lezen

Met deze code beloven twintig grote YouTubers melding te maken van reclame

Met deze code beloven twintig grote YouTubers melding te maken van reclame

Twintig bekende YouTubers gaan een gedragscode volgen. Ze zeggen hiermee voortaan te vermelden wanneer ze betaald reclame maken voor een product, zoals nu vaak stilzwijgend wordt gedaan.

De Social Code: YouTube moet duidelijkheid scheppen voor ouders en (jonge) kijkers staat in het document. De YouTubers zeggen transparantie en daarmee de professionalisering van de YouTube gemeenschap in Nederland te willen verbeteren.

Sluikreclame

Youtubers die zich aan de code gaan houden zijn onder andere Mascha Feoktistova (Beautygloss) Teske de Schepper (Teske), Dylan Haegens, Djamila (Meisje Djamila), Rutger Vink (Furtjuh) en Christiaan Heinen (Prankster).

Eerder dit jaar bleek dat zo’n driekwart van de video’s van YouTubers sluikreclame bevat, dat melde het Commissariaat voor de Media. De makers verdienen hier flink geld aan. Ook bemiddelingsbedrijven staan te springen om samen te werken met YouTubers: de markt voor reclame in vlogs is gigantisch.

Bijkomend voordeel voor de makers en bemiddelaars: er gelden tot op heden nauwelijks bindende regels voor het maken van reclame in filmpjes, de Europese wet is hierop nog niet toegespitst.

Wetgeving

De code werd opgesteld in samenwerking met het Commissariaat voor de Media en is een voorloper op wetgeving die eraan komt.

In de code is te lezen wat de YouTubers precies hebben afgesproken te doen als zij worden benaderd voor betaalde reclame voor een merk, product of dienst of bijvoorbeeld een goed doel. Dat varieert van het in beeld van brengen van een tekst die hierop duidt, of een tekst onderaan in de beschrijving van een video te zetten.

Alternatief

YouTuber Bram de Wijs laat naar aanleiding van de social code weten dat er ook andere opties zijn voor het transparant maken van betaalde samenwerkingen: YouTube bevat een speciale functie met een vinkje.

https://twitter.com/bramdewijs/status/931436851881218048/photo/1

Volgens Quinty Misiedjan is er echter bewust gekozen om met de opbouw van de code niet afhankelijk te zijn van YouTube instellingen dit ‘omdat de instellingen van YouTube nogal veranderlijk zijn’.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.