Nu aan het lezen
Een ferme handdruk, oogcontact en een heldere ”Ik ben (vul naam in)”: je zou zeggen dat de meeste mensen standaard een goede indruk achter laten.
Niets is minder waar: het achterlaten van iets wat mensen zich vijf seconden later nog herinneren (een naam!) kan enorm lastig zijn.
Het schijnt dat de menselijke concentratieboog tot 8 seconden reikt. Dus we moeten íets meer ons best doen een memorabele indruk achter te laten. Vijf manieren hoe je dit binnen een halve minuut – of minder- kan bereiken, lees je hieronder dankzij de tips van Fast Company waar ik inspiratie uit put.
Als iemand je vraagt wat je doet, zeg dan niet gewoon: ‘Mijn naam is X, en ik ben een (beroep).”
In plaats daarvan loont het een kort, persoonlijk verhaal te vertellen zodat iemand een beeld krijgt wie je echt bent, legt Amanda Marko, een strategische communicatieconsultant, uit in Entrepreneur. “Had je vroeger altijd limonadekraampjes als kind? Kopper dat aan hoe je al op vroege leeftijd zeker wist een ondernemer te worden.”
Dit heeft ermee te maken je publiek te kennen. Tenzij de persoon met wie je praat ook in jouw werkveld zit, kan je beter de super technische en specifieke termen achterwege laten. Het zal ervoor zorgen dat wat je zegt, beter beklijft.
Uit een onderzoek van Stanford blijkt dat het vermelden van alleen statistieken de terugkeer rate drastisch verlagen. Maar wanneer feiten gepaard gaan met anekdotes, is de terugkeer verhoogd naar zo’n 70% procent.
Denk maar eens terug aan wat je je herinnert na een gesprek met iemand. Waarschijnlijk kom je met een opmerking als ‘We gingen naar dezelfde universiteit!’ of ‘Het bleek dat we in dezelfde buurt hebben gewoond!’. Dat komt omdat gemeenschappelijke factoren mensen verenigen. Als je erachter komt dat je iets deelt met de ander, zeg het dan – zonder al te creepy over te komen.
Makkelijk, simpel en mensen zullen zich herinneren hoe jij ze liet voelen. Garandeer een fijn gevoel door altijd oprecht te zijn. Het is dan wellicht niet zo handig een opmerking te maken over de enige parel oorbellen van iemand, als je zelf meer van het type boho-chique bent. Hou het professioneel en richt je op werkgerelateerde complimenten: goede presentatie, inzichtelijke commentaar in de vergadering, etc. etc.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.