Nu aan het lezen
Meer nog dan uiterlijk vertoon is mode een vorm van kunst. De Amsterdam Fashion Week is een wezenlijke manier om inspiratie in een jasje te gieten en als ontwerper te laten zien wat je in je mars hebt. Goed, kleding is iets waar vooral de buitenwereld naar kijkt. Maar waarom zou dat je innerlijke krachten niet onderstrepen?
Nu de officiële en allerlaatste trailer van de remake van ‘Beauty and the Beast’ is vrijgegeven, kunnen we ons goed en wel verheugen op de bijzondere hervertelling van het klassieke Disney-sprookje, 29 maart in de bioscoop. Onder andere Emma Watson (Belle) en Dan Stevens (Beest en Prins) vertolken rollen waar we al maanden naar uitkijken. En mode heeft daar alles mee te maken.
Zes jonge aanstormende Nederlandse designers lieten zich door de Disney-klassier inspireren tijdens de Amsterdam Fashion Week en maakten allen één of meerdere creaties in de stijl van ‘Beauty and the Beast’. Nu kun je denken: hoeveel gele baljurken of geruite schorten zijn interessant op de runway? Think again, de jonge talenten – allen net of al een tijdje afgestudeerd aan een van de modeopleidingen – weten hoe ze een leuke twist kunnen geven aan clichématige outfits. Ze spelen met emancipatie, dromen en identiteit maar bovenal met verhalen en verlangens.
De ontwerpers zijn Boaz van Doornik, Elke van Zuijlen, Liesbeth Sterkenburg, Zyanya Keizer, Marlou Breuls en Jazz Chris. Zie hieronder het betoverende resultaat.
Liesbeth Sterkenburg (24) is de maker van deze body én jas. Op de rug van het model zit een doorzichtige tas met daarin alle gadgets die ze nodig heeft om te overleven, zoals een tekenpincet en insecten. Maker Liesbeth studeerde af aan Artez en noemt de outfit avontuurlijk en vrij. “Want wat is een mooiere versie van Belle dan in haar stoerste vorm?”
Omdat Belle minder vrij eindigt in de film dan dat ze begint, heeft Liesbeth zich gefocust op de aanvang van het sprookje als de hele wereld nog voor haar open ligt. “Ze woont in een provinciaal, suf dorp. Belle is sterk en stoer en leest over andere werelden. Daar wil zij ook heen. In de outfit die ik heb gemaakt kan ze dat ook dankzij een jas met zakken, en een body als een kaart met daarop al haar verlangens. Zoals water met boten en vogel die staan voor vrijheid. Ik geef haar de kans om te gaan.”
Wie zegt dat sprookjes voor vrouwen zijn? Hoewel je bij ‘Beauty and the Beast’ misschien direct denkt aan Belle en haar betoverende verschijning, is een even grote rol weggelegd voor haar avontuurlijkheid en de overheersende mannelijkheid van Beast, een voormalige prins die vanwege zijn lompe gedrag verandert in een beest.
Ontwerper Jazz Kuipers (22), bekend om haar masculiene werken, vond het een goede bodem voor een mannelijke creatie. “Hoewel mijn werk meestal hyper masculien is, heb ik in dit ontwerp kunnen experimenteren met een fragiele kant. Het ontwerp blijft beestachtig en stoer, zoals je van mij zou verwachten. Maar er zitten bijvoorbeeld ook borduursels op, wat het ook verfijnd maakt.”
Een goudgeel fluwele jurk met tule oogt lieflijk, maar is vrij apart als je woont in een klein dorp, weet ontwerper Elke van Zuylen te vertellen over haar creatie. “Ik kom zelf uit een dorp en ben in mijn eigen collecties vaak bezig ben met mensen die een beetje verlegen of introvert zijn en om dat een podium te geven.”
Elke heeft gekozen voor contrasten: de aansluitende jurk met de oversized mantel vond ik echt iets voor een vrouw die anders en vooral zichzelf durf te zijn.” De outfit is écht voor Belle, kijkend naar de rug van de bomber waarop een roos is geborduurd.
Vrienden, familie, ontwerpers: iedereen vroeg in aanloop naar de show ‘En, hoe gaat de jurk eruitzien?’. Alsof je voor Belle alléén een jurk kan maken. Boaz van Doornik (23) heeft voor een pak gekozen omdat hij wil breken met het cliché van een Disney-prinses in een jurk.
“Ik vind Belle een geëmancipeerde powervrouw die net zo goed in een pak kan verschijnen. Daarnaast ben ik gewoon heel erg fan van tailoring. Mijn handschrift komt heel erg terug in dit ensemble door de print en de kleuren die ik heb gekozen. Het roestige oranje op een basis van paars en okergeel zorgt voor een spannende combinatie met de print. Dat zou snel teveel kunnen worden, maar ik denk dat het precies goed is.”
Met een team van vier mensen, is ontwerper Zyanza Keizer twee maanden lang non-stop bezig geweest met het bevestigen van alle kraaltjes op deze jurk. Toch was grootste uitdaging voor de Mexicaans-Nederlandse ontwerper het maken van keuzes. “Er was zoveel uit de film om mee te werken. Ik had er zo een complete collectie van kunnen maken.”
De focus ligt nu op de openingsscene van ‘Beauty and the Beast’: donker, blauw en bevroren. De jurk is het visuele evenbeeld van bevroren water én vrouwelijkheid, thema’s die ook terugkomen in eerder werk van Keizer.
In deze creatie van Marlou Breuls zie je de onmiskenbare details van een gele baljurk. Precies zo glanzend en plooiend zoals je hem bij een sprookje zou verwachten.
Het verschil met een galant tenue voor een dame? Het deel waarmee het gezicht onherkenbaar is geworden. De ontwerper heeft expres daarmee ‘de identiteit ontnomen van Belle’, zodat ze kan zijn wie ze wil zijn.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.