Nu aan het lezen
Een van de beste ontwikkelingen van de laatste paar jaar? De comeback van de ouderwetse nieuwsbrief. Digitaal welteverstaan en voorzien van een gelikte lay-out en dito content zijn dit emails die ik maar wat graag open én verstuur. Nieuwsbriefsubscribers zijn goud, weet iedere markeer.
En er is niets zo verslavend als de opening- en clickrate hiervan bij te houden. Daarbij is het een goede manier om contact met lezers te onderhouden en achter de schermen info van een start-up of mediabedrijf weg te geven.
De voornaamste reden dat het werkt, moet te maken hebben het feit dat het orde schept in de chaos die een mailbox heet. Het is echter niet genoeg om een flinke lijst e-mail subscribers te hebben. Gastcolumnist Daniel Faggella van Marketingland vier manieren om klanten en geïnteresseerden betrokken te houden en de aantal openings te verhogen.
Bijna iedere inbox is vervuild met promotiemails, persoonlijke zaken en social media updates. Zet jezelf daarom in de schoenen van je ideale klant. Wanneer ze door hun inbox scrolled moet je je afvragen op welke content ze zouden klikken.
De overgrote meerderheid van kleine bedrijven, pitchen constant hun producten. Er is niks mis mee, maar je lezers gaan realistisch gezien niet elke keer een product aanschaffen.
Als je het niet ook voorziet van nuttige content, is het meer waarschijnlijk dat je de aandacht van je lezers kwijtraakt. Denk daarom eens na over een korte email die je lezers iets leert over een specifiek onderwerp dat in lijn is met hun kern interesses.
Mensen zijn een stuk meer ontvankelijk als ze geloven dat andere mensen oprecht zijn. Als een marketeer en bedrijfseigenaar is het waarschijnlijk dat je niet wordt beschouwd als ‘maatje’, maar dat betekent niet dat mensen je alleen zien als een merk dat niet kan mengen met mensen in hun situatie.
Kijk eens naar een bedrijf als Starbucks. Als je regelmatig iets drinkt van dit ultra-succesvolle bedrijf uit Seattle, dan ben je misschien verzot genoeg op het bedrijf om ze op social media te volgen. Misschien vink je zelfs aan dat je hun laatste aanbiedingen wilt ontvangen.
En hier wordt het leuk: Starbucks is namelijk, in tegenstelling tot eigenaren van een midden- of kleinbedrijf, niet in staat om hun klanten op persoonlijk level te kennen. Ze zijn gefocust op het verkopen van hun producten. Eigenaren van kleine zaken, hebben de luxe om hun krantenbestand op een meer intiem level aan te spreken. Een van de beste manieren om dit met een nieuwsbrief te doen, is door te werken met exclusieve aanbiedingen.
Denk aan een live webinar waarin je vragen kan beantwoorden en interactie op gang kan brengen of geef gratis proefversies van je dienst of product.
Een van de beste manieren om te zorgen voor engagement onder je lezers is door ze simpelweg te vragen je nieuwsbrief te beantwoorden. Dit is een klein gebaar met vaak verstrekkende gevolgen. Over het algemeen werkt deze strategie het beste met nieuwsbrieven waarin acties staan die je lezers leuk vinden, zoals samples of handige informatie.
Vraag directe vragen in het P.s. gedeelte van je e-mail, zoals:
Moedig je lezers aan direct op deze oproepen te reageren.
Raar maar waar: cliffhangers zijn ook in nieuwsbrieven van essentieel belang omdat het nieuwsgierigheid opwerkt, een van je krachtigste middelen als succesvol marketeer. Je krijgt zowel respons als autoriteit.
Cliffhangers kunnen worden gebruikt in de onderwerpregel, tekst en ‘P.s.’ sectie van je e-mails. Hier zijn drie tips:
Afhankelijk van je bedrijf en persoonlijke stijl is het handig je cliffhanger hieraan te passen. Bekijk eens wat autoriteiten binnen je branche gebruiken. Wees creatief en start met het testen van je eigen teksten.
Hoewel een groot bestand van nieuwsbrief subscribers geweldig is, is het niet genoeg om hiermee een duurzame bron van inkomsten voor je zaken te genereren. Je e-mails moeten intrigeren zodat ze de juiste klanten aantrekken en het moet ze betrokken houden door relevante aanbiedingen en informatie die het unieke karakter van je bedrijf benadrukt.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.