Nu aan het lezen
Heineken haalde het spotje met de campagne ‘sometimes light is better’ uit de lucht nadat ze hierop kritiek hadden gekregen van Chance the Rapper. Hij noemde het spotje racistisch en kreeg veel instemming op social media.
De reclame is gericht op light-bier, waarbij een barman een vrouw ziet staan die aan het twijfelen is. Daarom schuift hij een biertje haar kant op, die eerst langs een donkere vrouw en donkere muzikant gaat, totdat het bij de lichtgekleurde vrouw belandt.
Het viel Chance op dat light is better hierdoor ook op een andere manier geïnterpreteerd kan worden. Hij tweette:
I think some companies are purposely putting out noticably racist ads so they can get more views. And that shit racist/bogus so I guess I shouldn’t help by posting about it. But 😂 I gotta just say tho. The “sometimes lighter is better” Hienekin commercial is terribly racist omg
— Chance The Rapper (@chancetherapper) March 26, 2018
In zijn tweet laat de rapper weten dat hij twijfelde om hier iets over te zeggen. Volgens hem gebeurt het vaker dat bedrijven opzettelijk zo’n reclame naar buiten brengen voor de aandacht. “Maar het moet me van het hart. Deze commercial van Heineken is vreselijk racistisch.”
Verder wil hij het biermerk niet boycotten. “Maar”, zegt hij wel, “Ik merk hoe vaak het gebeurt en ik vermoed dat ze hiermee consumenten en twitteraars willen ophitsen. Ik wilde hier geen aandacht aan geven. Maar dit is zó slecht dat ik niet anders kan.”
Heineken laat in een verklaring weten: “Hoewel we vinden dat de commercial verwijst naar ons Heineken Light-bier, hebben we de plank misgeslagen en nemen we de feedback ter harte. We zullen dit meenemen in de ontwikkeling van onze toekomstige campagnes.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.