Heineken-reclame is een geslaagde tegenhanger van Pepsi commercial

Nu aan het lezen

Heineken-reclame is oprechte en geslaagde tegenhanger van Pepsi commercial

Heineken-reclame is oprechte en geslaagde tegenhanger van Pepsi commercial

Sinds Pepsi de Kendall Jenner-commercial terugtrok na extreme kritiek over het betreffende blikje frisdrank dat voor wereldvrede zou zorgen, stelden mensen de vraag of een ander merk een weerwoord zou bieden.

Het lijkt erop alsof Heineken de sprong heeft gewaagt met een behoorlijk politiek beladen reclame. Het biermerk laat een oprechte, verfrissende kant zien van totaal verschillende mensen die samenkomen onder het genot van een biertje en niet vanwege het drankje.

In de nieuwe ‘Worlds Apart’ video laat het bedrijf totaal vreemden elkaar treffen. Elk duo bestaat uit twee totaal verschillende types met verschillende – zelfs tegenovergestelde – politieke opvattingen. Het idee van het filmpje is simpel: zet deze mensen samen en laat ze praten over hun tegenstellingen.

Uit de filterbubbel

Juist dit eenvoudige idee dat geweldig is verwerkt in de Heineken-reclame, kan op veel internationale bijval rekenen. Schijnbaar is het uniek: mensen die met elkaar praten en begrip lijken op te brengen voor totaal andere ideeën. Dit hangt ongetwijfeld samen met de veelbesproken filterbubbel waar je je dankzij sociale media als Facebook in bevindt: een soort echo-kamer waarin jouw opvattingen steeds opnieuw worden bevestigd.

Deze reclame met de boodschap #OpenYourWorld doet precies dat: het samenbrengen van alledaagse mensen met opvattingen die veel mensen in de maatschappij erop nahouden. Denk aan een extreem links persoon versus een extreem rechts persoon, klimaatverandering-sceptici en activisten en een transgender vrouw en een man die dit niet goedkeurt.

Gigantische verschillen, maar er is – in ieder geval in het Heineken-filmpje – een brug te bouwen. De overeenkomsten zijn nog altijd groter dan onze verschillen, zo blijkt.

Stereotypen doorbreken

Fast Company noemt de video een ‘antidote’ voor de controversiële Pepsi-reclame. Maar wees vooral open voor andere gedachten en meningen, precies zoals Heineken het bedoeld heeft.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.