Nu aan het lezen
Facebook is in het leven geroepen als een informatiebron waar je naast updates van je vrienden ook het laatste nieuws kan vinden. Een manier om op nieuwe ideeën te komen en mensen vindt die je anders nooit zou tegenkomen. Tenminste, dat denken we. Uit onderzoek blijkt dat het Facebook juist het tegenovergestelde met je doet, namelijk: je isoleren.
De Italiaanse onderzoekers hebben twee soorten content in kaart gebracht: ‘conspiracy theories’ en ‘scientific information’.
De resultaten laten zien dat de meeste Facebook-gebruikers bepaalde content selecteren en delen met hun vrienden. Jij en je vrienden delen dezelfde informatie met elkaar en vinden vaak dezelfde posts leuk, omdat je in de meeste gevallen dezelfde denkwijze hebt. Hierdoor wordt je geïsoleerd van de rest. Je krijgt niet meer de ruimte om andere ideeën in je op te nemen, omdat je simpelweg deze informatie niet meer voorbij ziet komen in je tijdlijn.
Het doel van de studie naar de twee soorten content was in eerste instantie om te onderzoeken hoe en waarom er nepnieuws wordt verspreid over het internet. Alessandro Bessi, medeschrijver van het onderzoek, zegt dat het team geïnteresseerd raakte in complottheorieën op Facebook.
Gebruikers tonen aan dat zij meer zoeken naar geïnterpreteerde informatie die hun al eerdere gedachten kunnen bevestigen. Dit heet volgens Bessi ‘confirmation bias’ en is een van de grootste motivatie om content te delen op Facebook.
Dus, in plaats van op zoek gaan naar de feiten of wetenschappelijke artikelen, delen social media gebruikers juist hun gedachten of ideeën die al eerder zijn geaccepteerd in hun sociale vriendenkringen voor bevestiging. Er is zelfs de neiging om minder aandacht te besteden aan informatie die hun eigen ideeën tegenspreekt. Dit betekent dat nep nieuws sneller rondgaat zonder enige factchecking.
Ook al denken we vaak ‘Ja zo moeilijk is dat toch niet om nep nieuws te herkennen?’, we nemen allemaal deel aan het verspreiden van dit soort posts. “Wanneer er iets voorbij komt in onze tijdlijn die onze ideeën of gedachtegang bevestigen, zijn we geneigd om het te liken of te delen. Bovendien hebben we steeds beperkter aandacht voor dingen en vooral steeds minder tijd om aandacht te besteden aan een artikel of post”, vertelt onderzoeker Bessi. Wat weer leidt tot roekeloos delen.
Kortom: blijf je eigen factchecking uitvoeren. Geloof niet alles wat er op Facebook rond dwarrelt en deel vooral niet zomaar een post alleen maar omdat je beste vrienden het ook delen of leuk vinden.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.