Nu aan het lezen
Al jaren is het de vraag of het spelen van gewelddadige videogames van invloed is op de manier waarop mensen in het echte leven met elkaar omgaan en of het bijvoorbeeld agressie aanwakkert.
Onderzoekers hebben nu bekeken wat de invloed is van games waarin geweld tegen vrouwen wordt gepleegd, zoals in Grand Theft Auto, een van ’s werelds best verkochte video games. Spelers kunnen hierin seks hebben met vrouwen om ze vervolgens te vermoorden.
Voor de wetenschappelijke publicatie ‘Acting like a tough guy‘ vroeg een groep onderzoekers, Italiaanse middelbare scholieren één van de volgende drie spelletjes te spelen: een waarin geweld tegen vrouwen werd beloond, een waarin geweld werd gepromoot zonder vrouwen te onteren en een waarin onschuldige ‘lol’ werd gepromoot, zoiets als een pinball-spel.
Na 25 minuten te hebben gespeeld, beantwoorden de 154 participanten vragen over wat ze vonden van de digitale karakters. Identificeerde ze zich met de overvaller in Grand Theft Auto? En voelde ze zich verbonden met wetenschapper die worstelt met aliëns, in de game Half Life?
Vervolgens lieten de onderzoekers elke scholier een foto zien van een meisje met blauwe plekken, die, zeiden ze, was geslagen door een jongen. De vraag: op een schaal van een tot zeven, hoeveel sympathie heb je voor dit meisje?
De mannelijke studenten die net een sterk gewelddadig spel hadden gespeeld waarbij seks en agressie tussen hun game karakter en vrouwen was geoorloofd, waren het minst aangedaan door het beschadigde meisje. Vrouwelijke scholieren en diegene die de overige spelletjes hadden gespeeld, toonden aanzienlijk meer compassie.
De conclusie van de onderzoekers: seksistische spelletjes veroorzaken een krimp van het empathisch vermogen voor vrouwelijke slachtoffers van geweld.
Brad Bushman, een communicatie en psychologie professor van de Ohio State University, legt uit dat geweldadige spelletjes spelers dichterbij komen bij de gedachtegang van het karakter dat ze besturen. “Je zorgt ervoor dat je karakter schiet, steekt en schopt. Op korte termijn is het dan moeilijker om vanuit het perspectief van het slachtoffer te kijken.”
Volgens het onderzoek versterkt de manier waarop de media en games mannen als sociaal krachtig en geestelijk gewelddadig neerzetten, de aanname over hoe mannen en jongens zich zouden moeten gedragen in de maatschappij, evenals hoe ze vrouwen en meisjes zouden moeten behandelen. Zo kan bijvoorbeeld de blootstelling aan game karakters met bepaalde eigenschappen, consequenties hebben voor hun manier van reageren in de ‘echte’ wereld.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.