Nu aan het lezen
De journalistiek heeft het de laatste jaren zwaar. Vooral de kranten. Het aantal abonnees loopt terug en mensen online voor nieuws laten betalen blijkt lastig. Met advertenties genoeg geld verdienen om de grote krantenredacties draaiende te houden is een enorme uitdaging. Krimpende redacties en verdwijnen van regionale journalistiek in bepaalde gebieden is het gevolg. Het is een fenomeen dat we in Nederland zien, maar dat in de VS nog veel meer speelt. Vooral bij de regionale kranten.
Comedian John Oliver besteedde hier de afgelopen weekend maar liefst 20 minuten aan in zijn programma ‘Last Week Tonight’. Dat is het Amerikaanse programma waarop Arjen Lubach ‘Zondag met Lubach’ heeft gebaseerd. Hij laat aan de hand van fragmenten zien hoe journalistiek online steeds meer is gaan draaien om online zoveel kliks genereren om zo via advertenties geld te verdienen en te overleven.
Of zoals de voormalige eigenaar van de Orlanda Sentinel het in 2008 omschreef: hij hoopt dat er genoeg geld wordt verdiend zodat er naast berichten over puppies, ook nieuws over Irak kan worden gebracht. Waarop Oliver een nieuwe slogan voor de krant introduceert: “All the puppy news that’s fit to print, and maybe some Iraq news too, is we can afford it, fuck you.”
Vervolgens haalt hij het belachelijke promotiefilmpje voor Tronc, dat is de nieuwe naam van de uitgever van die krant, nog even door de mangel. Om uiteindelijk af te sluiten met een alternatieve trailer voor de film Spotlight, die draait om het werk van de redactie van The Boston Globe.
Maar John Oliver heeft ook vooral een boodschap aan de kijker, want de situatie die hij uiteenzet is ontstaan doordat we met zijn allen steeds minder bereid zijn te betalen voor nieuws. De vraag is natuurlijk of deze boodschap er voor zorgt dat het gedrag van zijn kijkers verandert. Ik denk het niet…
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.