Nu aan het lezen
Stel je een pluche haan voor met de voet van een kikker. Het is geen horror, maar het resultaat van een nieuwe Japanse campagne. Om bewustzijn te creëren rondom het tekort van kindorgaandonoren in het land, bedachten medewerkers van een groot reclamebureau Second Life Toys: oude knuffels worden daarin gecombineerd met delen van andere zachte beesten.
De demo rond het project dat is ontwikkeld in samenwerking met de Japanse transplantatie groep Green Ribbon Campaign. Het kreeg hulp van wereldwijd bekende pluche speelgoed artiesten. Het resultaat zijn poppen zoals een olifant met de staart van een eekhoorn, een beer met apenarmen, een walvis met een drakenvleugel en staart en een gaat met een berenbeen, en meer.
Toekomstige deelnemers kunnen speelgoed doneren of vragen om delen om hun eigen vriendjes te repareren. De campagne vraagt de ontvangers een dankbriefje te schrijven naar de donor, om de potentiële voordelen te benadrukken van een meer serieuze donatie.
De campagne is vooral een slimme manier om de discussie over het onderwerp aan te wakkeren: het tekort aan kindorganen is met namen in Japan groot. Elk jaar krijgen van de 14.000 hulpbehoeftigen slechts 300 mensen een nieuw orgaan. Dat komt mede door hun cultuur waarin intacte lichamen voor een crematie zijn vereist, maar ook voorheen strikte wetten die inmiddels zijn versoepeld, schrijf Ad Week.
Daarnaast hebben de beesten een hoog knuffelbaarheidsgehalte en zijn ze qua look eigenlijk cooler dan hun oorspronkelijke varianten. Of het daarom een daadwerkelijk effectieve campagne is, valt nog te bezien.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.