Modeshows gaan er in de toekomst heel anders uitzien - Vance

Nu aan het lezen

Modeshows gaan er in de toekomst heel anders uitzien

Modeshows gaan er in de toekomst heel anders uitzien

Hologrammen vervangen echte modellen, GIFjes nemen gewone modefoto’s over en virtual reality-experiences zullen traditionele catwalkshows vervangen. Dat is wat we in de nabije toekomst kunnen verwachten in de mode-industrie.

Op de laatste dag van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam kwam de toekomst van mode, met het event Future Generation ‘The Next Day’, wel erg dichtbij. Op het slotevent van de modeweek wordt een blik geworpen op hoe modeshows er over een aantal jaar uit zouden gaan zien. Drie kunstenaars toonden hun meest innovatieve werk.

Met behulp van nieuwe technologieën vorm geven aan de toekomst van mode, dat is wat de organisator achter Future Generation ‘The Next Day’, Edge Company, wil bereiken met het experience-event. De experience laat het publiek zien dat de mode-industrie, de op één na meest vervuilende industrie ter wereld, in de toekomst veel duurzamer kan zijn met behulp van technologie.

Kleding reageert op gemoedstoestand

“De input die door brainwaves wordt gegeven, wordt in de vorm van licht en beweging verwerkt in kledingstukken,” vertelt Yannick Grafe van de organisatie van ontwerper Jasna Rok. “Kleding gaat op die manier interactief reageren op je gemoedstoestand. De wetenschap is op dat gebied helaas nog niet zo heel ver. Wat we wel weten, is dat er een bepaalde brainwave bestaat die gerelateerd is aan focus. Dat kun je ten eerste toepassen op de medische wereld, denk hierbij bijvoorbeeld aan kinderen met ADHD. Een stap verder is dat kleding een kind met ADHD gaat begeleiden door in de vorm van licht of beweging aan te geven wanneer het kind zijn gedrag moet corrigeren,” aldus Grafe.

De VR experience van ontwerper Jasna Rok
De VR experience van ontwerper Jasna Rok

Virtual reality vervangt traditionele show

Een nieuwe variant op de traditionele modeshow is die waar VR bij betrokken is. Ontwerper Jasna Rok laat zien hoe je met VR op een innovatieve manier van de traditionele modeshows kunt afwijken. Geen toeschouwers bij een catwalkshow, maar zelf rondkijken door een modecollectie met behulp van een VR-bril, is zijn streven. Hoewel virtual reality al enorm in opkomst is, is dat in de modewereld nog niet het geval. Toch denkt de ontwerper dat mensen toe zijn aan een nieuwe manier van het presenteren van kleding, maar dat de introductie van nieuwe technologie in de modewereld stapsgewijs moet gaan.

future fashion

Futuristisch én mooi

De vernieuwende expositie ‘GIF me Fashion’, opgezet door Fleur van Maarschalkerwaart van Studio Ultradeluxe en Fiona Makkink, bestaat geheel uit GIF’s, korte bewegende beelden, die de perfecte combinatie vormen tussen film en foto. Volgens art director van de expositie, Peter Leferink, is het een nieuwe manier voor fotografen en ontwerpers om een ontwerp te presenteren en daarnaast ook een verhaal kwijt te kunnen aan het publiek. “Visuele taal neemt de mode over en GIF’s zijn de perfecte manier om de aandacht te trekken in een door digitale prikkels overladen tijd,” staat er op de borden met beschrijving van het werk.

Op de wanden van een zwarte kubus werden modegerelateerde GIF’s getoond.
Op de wanden van een zwarte kubus werden modegerelateerde GIF’s getoond

Het meest mysterieus was de modeshow die ieder uur in de Gashouder werd gehouden. De show, opgezet door virtual designer Amber Slooten, toont de 3D-ontworpen collectie in de vorm van hologrammen in plaats van echte modellen. Op de korte virtuele show met hologrammen die bewegen op futuristische muziek wordt gereageerd met uitspraken als “Te gek dat dit mogelijk is”, “Vaag, maar wel erg speciaal”, en “Misschien is dit wel de toekomst van mode”. Een ware experience, om de toekomst van mode alvast naar het heden te brengen.

Ellen Veltman (21) is Digital Producer bij OK GO en redactrice bij Vance.nl. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, creativiteit en altijd op zoek naar nieuwe hotspots en inspiratie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.