Nu aan het lezen
Als je de kans hebt een kijkje te nemen bij het Europese hoofdbureau van Netflix, dan doe je dat. Ook als dat maanden aan voorbereiding kost. Want wat wil je als je de meest succesvolle videodienst bent ter wereld?
Nog maar vier jaar geleden werd de streamingsdienst geïntroduceerd in Nederland. Deze zomer bereikte het de mijlpaal van 100 miljoen gebruikers wereldwijd die niet genoeg kunnen krijgen van de online films en series. Reden voor Netflix om de tarieven te verhogen en meer geld te steken in (lokale) content. De bedrijfsstrategie staat haaks op die van het ‘ouderwetse’ Hollywood. “Je moet risico’s durven nemen.”
Het kantoor in het Willemhuis aan de Stadhouderskade is het Europese hoofdbureel van Netflix waar zo’n 140 werknemers zich te goed doen aan meetups in vergaderzalen met namen als Stranger Things en Luke Cage – vernoemd naar een paar succesnummers van het bedrijf.
Het is geen gigantisch hoofdkantoor, maar doet erg ‘tech’ aan, zegt redacteur Elger van der Wel. Voor website Numrush nam hij zijn podcast op bij het bedrijf dat het hart van menig selectieve millennial wist te veroveren. Hij sprak met communicatiedirecteur Yann Lafargue, Manager Corporate Communications EMEA. Uit het gesprek is een ding duidelijk: Netflix zit niet stil. Nooit.
Achter de schermen voert het AB-test na A/B-test (zo’n 250 per jaar) waarvan we soms wat merken, maar vaker ook niet. Die strategie staat synoniem voor de sluikse wijze waarop het van oorsprong Amerikaanse bedrijf ons kijkgedrag volledig verandert.
Volgens communicatiedirecteur Yann Lafargue kijk je Netflix en daarmee duizenden films en series nog steeds voor de ‘prijs van twee koffies in downtown Amsterdam’. In ruil daarvoor krijg je ‘te gekke exclusieve content’. Yann: “We hebben de industrie ontwricht. Wij veranderen de levens van mensen. Dat zijn 52 miljoen gebruikers in de VS én 52 miljoen daarbuiten.”
Netflix wordt nu in één zucht genoemd met bingewatchen. Maar: dit gedrag was anders toen we voor een filmmarathon naar de winkel moesten, herinnert Yann ons aan de snelle opmars van het on demand kijken. “Netflix heeft het makkelijker gemaakt voor mensen om op een moment dat het hen uitkomt volledig op te gaan in een serie of film”, aldus de communicatiedirecteur voor Netflix in Europa, Midden-Oosten en Afrika.
Hoe Netflix erachter komt wat de klant wilt, zit hem in de vele A/B-testen, aldus Yann. Dat varieert van veranderingen in de gebruikersinterface tot service-matige nieuwigheden en hele nieuwe projecten. Hij duidt hiermee op een experiment met interactieve storytelling. Yann: “We dachten dat het cool zou zijn dit te proberen met kinderen. We brachten onder meer Puss in Boots uit met 10 verschillende scenario’s. Uit dit experiment blijkt dat de interactiviteit zorgt voor extreem engagement. Zoiets biedt voer voor toekomstige besluiten. Misschien gaan we ook voor volwassenen interactieve content maken – mits we het juiste verhaal vinden.”
Een trend die voorlopig niet zal veranderen is on demand kijken, zegt Yann. “Alles zal de komende 10 of 10 jaar veranderen naar on demand. Dat betekent volgens hem niet dat tv-zenders verdwijnen. “On demand is ideaal omdat als je content hebt gevonden die je leuk vindt, je het op elk apparaat met internettoegang kan bekijken.”
Het doel van Netflix is om elke vorm van ‘techfrictie’ te verwijderen: het moet super snel gaan. Je wilt klikken en hopla, daar is Netflix. “Als je dit gemak ervaart is het moeilijk terug te gaan naar normale televisie waarbij reclames je tv-serie onderbreken of maar op een bepaald tijdstip komen. Het is een sterke trend, en er zullen meer spelers op de markt komen. Slechts degene met de beste verhalen zullen overwinnen.”
Om klanten nog meer verslaafd eh, geëngageerd te maken met Netflix, wil de videodienst je beter leren kennen, zegt Yann. Hiervoor wilt de dienst weten welke apparaten je gebruikt om films te kijken en op welke tijdstippen. Op deze manier passen ze aanbevelingen aan op je tijdstip en device. Na je werk kan je wat anders voorgeschoteld krijgen dan in het weekend, wanneer je behoefte hebt aan een diepzinnige, 2-uur durende documentaire.
“Als je dan Netflix opent, zullen we je niet de opties aanbieden waar je doordeweeks behoefte aan hebt: comedyseries als The Unbreakable Kimmy Schmidt bijvoorbeeld of Master of None. Misschien krijg je binnen een paar jaar maar één suggestie voorgeschoteld omdat we simpelweg weten dat je dit wilt zien.”
Ondanks alle jubelverhalen staat ook Netflix voor uitdagingen. Zo kondigde Disney onlangs aan te starten met een eigen streamingsdienst en haalt het alle films van Netflix waaronder Star Wars en alle Marvel-films. Is dit een bedreiging voor het succes van de videodienst? Hierover zegt Yann: “Als Nederlandse klant merk je hier niets van. Tot 2019 hebben we een deal met Disney. Ook daarna zullen we nog beschikken over Disney-content maar zal het niet meer direct na lancering verschijnen op Netflix. Er is genoeg concurrentie op de markt maar we maken ons er geen zorgen over.”
Om de grootste streamingsdienst ter wereld te zijn en te blijven, zet Netflix flink in op innovatieve strategieën. Zo investeren ze steeds meer en grotere budgetten in films die qua omvang neiging naar ouderwetse Hollywood kaskrakers. Toch is er een groot verschil met de blockbusters uit Hollywood en topcontent van Netflix: lokale producties.
Yann: “We filmen nu in meer dan 20 landen buiten de VS én in lokale talen: van Taiwan tot Japan, Zweden en Colomia. Dat is indrukwekkend. We vinden dat geweldige verhalen grensoverschrijdend zijn. We zijn geen Hollywood-bedrijf met een imperialistische benadering. We hebben honderden lokale verhalen die we gaan delen – en die niemand anders zal vertellen. In Hollywood zou dit heel risky zijn. Maar juist risico’s kunnen ze uit het slop halen. Hollywoods filmindustrie zit nu op een dieptepunt. Ze doen alleen kaskrakers die niet vernieuwend zijn. Wij laten stemmen horen en hebben een key rol om dat te laten doen. De toekomst is voor ons bright and exciting.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.