Nu aan het lezen
Social media is niet alleen een nieuwe manier om te communiceren – het is een emotionele achtbaan. Als je inlogt op Twitter of Facebook, wordt je gebombardeerd met nieuwsartikelen, roddels, advies, inspiraties en belangrijke gebeurtenissen. Onderzoek heeft getoond dat we ons er ellendig door voelen. Maar een nieuw onderzoek toont dat positieve emoties gerelateerd aan social media vaak zwaarder wegen dan de negatieve emoties.
Het onderzoek, gepubliceerd op 30 september 2015 in het Peer J Computer Science Journal, onderzocht de inhoud en profilering van meer dan 19 miljoen Engelstalige tweets uit september 2014. Er werd gevonden dat negatieve inhoud zich sneller verspreidt dan positieve inhoud – maar positieve inhoud werd meer gedeeld en bereikte uiteindelijk een groter publiek.
Ferrera en zijn mede-auteur Zeyao Yang gebruikten een algoritme voor emotieanalyse, waarbij ze positieve en negatieve tonen oppakten door het onderzoeken van emoticons, spreektaal en taalkundige aanwijzingen. Hiermee kreeg elke tweet een ‘sentiment score’. Daarna bekeken ze hoe snel en ver de positieve of negatieve tweets werden leuk gevonden en gedeeld.
Hun bevindingen? Social mediagebruikers vinden het veel leuker om plezier en enthousiasme te verspreiden dan pessimisme en neerslachtigheid. Een onderzoek over Facebook-berichten uit 2014 vond al eerder dat plezier de meest besmettelijke emotie is online.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.