Nu aan het lezen
Ondernemen is een struggle. Volgens Danae Ringelmann, oprichter van Indiegogo, is het dan ook altijd een middel en moet het nooit je doel zijn.
Ze weet waar ze het over heeft, als mede-oprichter van het mega succesvolle bedrijf dat sinds 2008 startende ondernemers helpt hun ideeën tot uitvoering te brengen.
Niets is zo frustrerend als goede ideeën die door een gebrek aan netwerk en zoiets als geluk niet tot uitvoering kunnen worden gebracht, vertelt ze tijdens de 11e Next Web conferentie. Maar zelfs als je de succesformule te pakken hebt, komt er nog zoveel kijken bij een onderneming.
Zo is de betrokkenheid van je personeel en een duidelijke missie minstens zo belangrijk als de kwaliteiten waar je werknemers over beschikken. Dit zijn volgers Ringelmann de belangrijkste lessen uit haar carrière, geleerd door trial, error en een beetje geluk.
Diversiteit binnen je team is een absolute must om succesvol te zijn, aldus Ringelmann. Zo is 50% van het Indiegogo personeel vrouw en zetten ze hun recruitment breed in. “Het is belangrijk om daarbij af te stappen van je onbewuste vooroordelen en mogelijke werknemers te filteren op hun missie en normen en waarden.”
Volgens Ringelmann blijkt uit haar eigen ervaring en resultaten van onderzoeken dat de diversiteit van een team gelijk staat aan de mate van creativiteit. Essentieel om te blijven innoveren en pionieren, de reden van het succes van Indiegogo.
Niet alleen omdat het je zelf scherp houdt, maar ook omdat je daardoor werknemers aantrekt die doelgericht zijn. “Dit zijn mensen die kiezen vanuit hun hart en een overtuiging, wat weer leidt tot meer creativiteit.” Hoe weet je dan precies waarvoor je het allemaal doet? Stel jezelf vijf keer de ‘waarom’ vraag, tips de ondernemer. “Waarom is mijn doel belangrijk, en ga daarop door.”
Een divers team en heldere missie, leidt uiteindelijk tot een goede werksfeer- en cultuur. Maar wat die mensen goed laat samenwerken is misschien nog wel het meest belangrijke. “Een sterke cultuur staat gelijk aan succes. Hier kom je aan door drie stappen: destilleer je waarden door aan sollicitanten te vragen waarom ze hier willen werken en laat ze reflecteren op je waarden. Voor Indiegogo is dat een combinatie van authenticiteit, samenwerking en een bepaalde drang om de wereld te verbeteren. We komen hierachter door de vraag te stellen: waarom kom jij elke dag naar je werk?”
“Vervolgens herzien we onze waarden. Door de jaren hen groei je namelijk niet alleen als bedrijf, maar ook als persoon. Om ervoor te zorgen dat we met hetzelfde idee aan onze doelen werken, bespreken we hoe iedereen over kernwaarden denkt.”
Volgens Ringelmann is het selecteren van het juiste personeel belangrijk dat je hen blijftbelonen en erkennen. “Buiten alle kwaliteiten waar personeel over moet beschikken, is het van uiterst belang dat de sfeer tussen werknemers goed is. Hoe? Door veel samen te werken en vervolgens aan te geven waarin iemand uitblinkt.”
Hou niet alleen de productiviteit van je personeel in de gaten maar ook hun level van engagement. “Bij Indiegogo vragen we elke maand of personeel hun vrienden zou aanraden bij ons te komen werken. Dit houden we bij en de resultaten zijn een goede graadmeter voor de werksfeer.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.