Hoe Tinder en Uber een rol speelden in het Brexit-referendum

Nu aan het lezen

Hoe Tinder en Uber een rol speelden in het Brexit-referendum

Hoe Tinder en Uber een rol speelden in het Brexit-referendum

Dat het Brexit-referendum in het Verenigd Koninkrijk zorgde voor ophef en verdeeldheid in het land en de rest van Europa, is een understatement. En dat was nog voor de uitslag dat de Britten de unie definitief zal verlaten.

Met name oudere mensen zijn blij met de uitslag, omdat het ze terug zou brengen naar de tijd waarop ze het ‘op hun manier‘ deden.

Tinder

Slecht nieuws voor veel jongeren die voelen dat een eiland, slechts een eiland is. Er heerst onder hen veel onbegrip en frustratie. Aan de inspanningen van de overheid en techbedrijven kan het niet liggen: zij hebben hun producten ingezet om zoveel mogelijk millennials naar de stembus te krijgen, schrijft Forbes.

Toen adviseurs met de Britse overheid brainstormden hoe ze dit konden bereiken, leek het hen niet meer dan logisch om de middelen in te zetten die jongeren de hele dag door gebruiken: Tinder en Uber.

Goed, het ging de overheid waarschijnlijk niet alleen om politiek engagement, als wel het gegeven dat veel Britten onder de 35 pro-EU zijn. Meer stemmen van jongeren, zou kunnen betekenen dat het ‘blijven’ kamp wint.

Soepel

De advertenties op Uber en Tinder verschenen zo’n twee maanden geleden. Techbedrijven waren bereid samen te werken met de overheid in ruil voor soepeler ondernemingsbeleid dat het zowel voor lokale als internationale tech ondernemers makkelijker maakt hun kamp op te slaan in Londen, aldus een startup oprichter die bekend was met het initiatief.

Uber’s strategie was de Britse gebruiker simpelweg de pop-up vraag zien: ‘Ben je geregistreerd om te stemmen?’

Bewustwording

Ondertussen gaf datingapp Tinder gebruikers een quiz waarin ze naar rechts of links konden swipen na het zien van een bewering over de EU die ‘waar’ is ‘niet waar’ was.

Tinder werkte samen met Bite the Ballot, een non-profit organisatie in London die jongeren aanmoedigde te stemmen in het EU-referendum. “Het is heel belangrijk dat millennials, die een grote rol spelen in de uitslag rondom het referendum, zich bewust zijn van het huidige beleid als ze hun stem uitbrengen”, dat zei Tinder in een blog post op 1 juni.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.