Nu aan het lezen
Dries Depoorter is een kunstenaar uit België die geobsedeerd is met (online) privacy. Ooit uploadde hij al een jaar lang willekeurige screenshots van zijn computer op social media. Later gaf hij de hele wereld constante toegang tot zijn GPS coordinaten, zodat je hem virtueel kon stalken op Google Street View.
Voor zijn nieuwste project, Tinder In, richt Depoorter zich op de privacy van anderen. Het is een collectie van steeds twee portretten naast elkaar. De eerste foto laat een professioneel beeld zien die iemand heeft geupload naar zijn LinkedIn-profiel. De tweede is een wat sappigere versie die de persoon op de vleeskeuring-app Tinder liet zien.
“De profielen zijn echt,” legt Depoorter uit. “En die meisjes leven bij me in de buurt, want je kan alleen meisjes uit de buurt zoeken op Tinder.”
Tinder laat geen achternamen zien, maar er is toch een manier om hierachter te komen. Tinder-profielen worden vaak gelinkt met Instagram-profielen, die wel een achternaam geven. En met iemands volle naam op Google, kan je ze ook vaak vinden op LinkedIn. Dit proces ging zelfs zo makkelijk dat de kunstenaar zijn project ’s ochtends opstartte en er ’s avonds al tien af had.
Het resultaat is grappig om te zien. Op LinkedIn zijn we serieuze, saaie professionals. Op Tinder laten we wat meer bloot en informaliteit zien. Het is alsof je de twee kanten van iemand ziet op social media.
Eén vrouw die in de serie werd opgenomen was het er niet helemaal mee eens. Nadat haar bikini-foto naast haar formele LinkedIn-profiel werd gezet, reageerde ze:
“Nou… Ik heb er niet echt woorden voor om eerlijk te zijn. Rationeel weet ik dat ik geen rechten heb over de foto’s die ik online zet, maar toch voelt het een beetje als diefstal en verlies. Op een manier is het ook wel vleiend dat ik erin ben opgenomen omdat de dichotomie van mijn twee foto’s de kunstenaar aantrok. Alle twee representeren ze mij goed, twee aspecten van mijn leven. De professionele, ambitieuze foto (op LinkedIn) en de liftende, in natuurbaden tussen de bergen zwemmende foto (op Tinder)… Ik vind gewoon dat de kunstenaar de kijker weerhoudt van een compleet beeld van een persoon.”
Ze geeft commentaar op de zoekwijze van de kunstenaar. “Misschien voel ik me bedrogen omdat ik word neergezet als iemand die zichzelf overdreven seksualiseert op een dating app terwijl dat niet het geval is,” vertelt ze. “Hij moest op mijn foto klikken en alle foto’s doorkijken om deze te vinden. Het is de enige foto waar ik wat huid liet zien.” Depoorter heeft hierna openlijk toegegeven dat dit inderdaad het geval was.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.