Wat je kunt leren van het Zweedse whiskyhuis Mackmyra: “Wie niet sterk is moet innovatief zijn!” - Vance

Nu aan het lezen

Wat je kunt leren van het Zweedse whiskyhuis Mackmyra: “Wie niet sterk is moet innovatief zijn!”

Wat je kunt leren van het Zweedse whiskyhuis Mackmyra: “Wie niet sterk is moet innovatief zijn!”

Het Zweedse whiskyhuis Mackmyra is altijd al een beetje eigenzinnig geweest. Toen acht studievrienden zich in 1999 realiseerden dat Zweden op dat moment nog geen eigen whiskydistilleerderij had, was het idee voor een Zweeds whiskyhuis snel geboren. “Het begon eigenlijk als een whiskyproeverij met vrienden” vertelt Magnus Dandanell, CEO en founder van het bedrijf. “Maar al gauw was het een idee dat ons niet meer los liet. De naam komt van het dorpje waar ik opgroeide: Mackmyra”.

Sindsdien timmeren de Zweedse whiskystokers hard aan de weg om zichzelf tot een gerenommeerd whiskymerk te ontwikkelen. Dat gaat met vallen en opstaan, want de Zweedse regelgeving rondom sterke drank is ontzettend streng. “We mogen hier bijvoorbeeld niet adverteren met ons product” vertelt Susanne Tedsjö communicatiedirecteur bij Mackmyra, “en dus moeten we het vooral hebben van mond-op-mond reclame.”

Dropijs met gezouten caramel

Met die mond-op-mond reclame zit het in Zweden wel goed. Het bedrijf zelf is gevestigd op een prachtige locatie een uur rijden van Stockholm. Naast de distilleerderij heeft het bedrijf een restaurant waar onder meer dropijs met gezouten caramelsaus wordt geserveerd. Uiteraard begeleid door een passend glaasje whisky. Een oude mijn wordt gebruikt als opslag voor de vaten en veel Zweden hebben er zelfs hun eigen vaatje Mackmyra liggen, helemaal afgestemd op hun persoonlijke smaak. Een idee dat de tijd van crowdfunding ver vooruit was.

Nog steeds is het bedrijf continu op zoek naar innovatieve manieren om ook buiten Zweden reuring te maken. “Ongeveer een jaar geleden benaderden we Microsoft. We realiseerden ons dat het mogelijk moest zijn om de ultieme whisky te bedenken als we al onze historische data zouden combineren met slimme technologie. Alleen wisten we zelf niet precies hoe”.

Kunstmatige intelligentie bedacht recept voor ‘de allerbeste whisky ooit’

Bij Microsoft waren we direct enthousiast. Het bedrijf ontwikkelde een AI dat onder andere recepten, reviews en vakprijzen eindeloos met elkaar kon crossmatchen. Uiteindelijk rolde er één recept uit waar ook Mackmyra zelf wel potentie in zag. De eerste flessen van deze “AI whisky” met de naam Intelligens zijn nu te bestellen via de internationale webshop van het bedrijf.

“Ook daarin moeten we creatief zijn” lacht Susan. “En dus zit onze webshop in Engeland. Voordeel is wel dat we vanuit daar kunnen verzenden over de hele wereld”. Twintig jaar later zijn de ideeën voor nieuwe innovaties dan ook nog steeds niet op. “In de nieuwe webshop die we net gelanceerd hebben kunnen mensen over de hele wereld nu hun eigen vaatje met whisky bestellen” vertelt ze. “Je kunt je eigen smaak kiezen en zelfs je eigen etiket voor op de fles ontwerpen.” Grote vraag is natuurlijk wel of jouw whisky het wint van de AI-variant. “Ik zou ze gewoon allebei proberen!” lacht Susanne.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.