Als alleen jongeren hadden gestemd, was dit de verkiezingsuitslag

Nu aan het lezen

Als alleen jongeren hadden gestemd, had de verkiezingsuitslag er zo uitgezien

Als alleen jongeren hadden gestemd, had de verkiezingsuitslag er zo uitgezien

Ondanks ‘Doe. Normaal.’ en andere lekkere bondige campagneslogans was er in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen één die alles overstemde: “Ga. Stemmen.”

Van De Stembus tot inzet van bedrijven als Facebook en Google: we werden massaal opgeroepen van ons stemrecht gebruik te maken. De boodschap was met name gericht op jonge kiezers die het de laatste drie keer bij de landelijke verkiezingen behoorlijk lieten afweten.

Op welke partij we moesten stemmen was niet eens het belangrijkste. Wakker worden om te beseffen dat onze stem invloed heeft, wél. Dus rukten politici uit om langs klassen te gaan en zelfs te debatteren met (nog niet stemgerechtigde) kinderen in Het Jeugdjournaaldebat.

Spannend

Goed: op welke partij we – ruim 3 miljoen mensen tussen de 18 en 35 – zouden stemmen, had nog wel enige relevantie. Het zijn namelijk spannendste verkiezingen van deze eeuw, kondigden media benauwd aan. De uitkomst zou een flinke lans kunnen breken voor een verdere opruk van rechts-populisme in Europa met alle (xenofobische) perikelen als gevolg.

En de hele wereld keek naar Nederland als eerste Europese land met verkiezingen na Amerika’s ongelukkige twist of fate waarmee Trump van pussygrabber tot belangrijkste man van de Verenigde Staten werd verkozen.

Dus trok De Broer van Roos, a.k.a. Tim Hofman (28) met heel BNN en politiek Den Haag de paden op, de lanen in: met frisse zin begaven zij zich in propvolle treinen, de bus, scholen en stations. Overal, behalve op het stembiljet, was Hofman te vinden. Een grote deceptie, noemde De Speld het ontbreken van de presentator/vlogger op de kieslijst.

Minderen jongeren

De voorlopige verkiezingsuitslag stemt enigszins gerust: de PVV is niet zoals maanden lang voorspeld de grootste partij geworden en GroenLinks zag (volgens de laatste peilingen) bijna een verviervoudiging van het aantal zetels ten opzichte van vier jaar geleden.

VVD is de overduidelijke winnaar met 33 zetels, gevolgd door de PVV (20) het CDA (19) en D66 (19).

De opkomst van het aantal stemmers is volgens de eerste uitslagen 80,2 procent. De opkomst is daarmee flink hoger dan bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2012, toen die 74,6 procent was.

De vele aanmoedigingen om jongeren te laten stemmen hebben daar aan bijgedragen, zou je zeggen. Ware het niet dat millennials tot 25 jaar zich niet met een stembusje of twee laten aanmoedigen.

Lekker in bed blijven

850.000 jongeren mochten voor het eerst stemmen, maar eenderde uit de jongste leeftijdscategorie (18 t/m 24), bleef thuis op election day. Of op het werk. Of in bed. De jongste kiezers die wél ging stemmen, kozen voor ruimschoots andere partijen dan de huidige uitslag waar kiezers van een hogere leeftijd voor zorgden. GroenLinks, D66 en VVD staan als het aan jongeren in deze leeftijdscategorie ligt, daarmee aan kop.

De opkomst was dus alleen niet zo Tim Hofman-hoog als gehoopt: slechts 66 procent van de stemgerechtigde jongeren zou zijn gaan stemmen, blijkt uit een peiling van Ipsos.

Jesse ‘Jessias’ Klaver had er woensdagavond nog alle vertrouwen in.

Helaas voor Jesse en helaas voor Nederland zijn dus niet meer maar minder jongeren dan in 2012 naar de stembus gegaan, toen waren het er 70 procent. En net als in Amerika zag het er voor de jongerenopkomst in alle peilingen goed uit. Een beetje zoals Clinton én het scenario bij de Britten eerder dit jaar. De uitslag blijkt uiteindelijk anders dan de onderbuikgevoelens waar velen hoop uit koesteren.

Misschien is de boodschap van Tim wel doorgedrongen naar de leeftijdscategorie boven de jongste millennials: van de 25 tot 34-jarigen ging 82 procent naar de stembus, dat is hoger dan het landelijke gemiddelde.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.