Zo bouw je een product waardoor meisjes gaan coden

Nu aan het lezen

Zo bouw je een product waardoor meisjes gaan coden

Zo bouw je een product waardoor meisjes gaan coden

Voor iemand die tot een week geleden nog steeds niet het verschil wist tussen hardware en software, ben ik inmiddels behoorlijk enthousiast over coden. Dat heeft alles te maken met Sara Chipps, de maker van Jewel Bots.

Dit zijn programmeerbare vriendschapsarmbandjes voor jonge meisjes. In een volle zaal tijdens TNW Conferentie vertelt Chipps over de bandjes in de vorm van een bloem die coole extra’s vertonen zodra je er zelf aan gaat sleutelen, zoals een kleurendisco op het moment dat meerdere gebruikers in één ruimte zijn, een collaboratieve wearable dus.

Vriendschap

Het product is een potentiële hit en lijkt de ‘it-factor’ te hebben waar het veel programmeerspellen- en apps voor een jonge en vrouwelijke doelgroep aan ontbreekt. Dankzij Chipps passie voor programmeren, vrouwenemancipatie en ik gok haar vrij geniale Twitterbio (‘I’m just a girl, standing in front of a microprocessor, asking it to love her’), wordt programmeren cool.

Vriendschap en communiceren is voor jonge meiden heel belangrijk, legt ze uit. “Door dit te koppelen aan iets abstracts en ‘moeilijks’ als programmeren, stimuleren we dat meiden dit makkelijker zullen leren.”

De ondernemer doet dit niet vanuit een diep gewortelde feministische overtuiging, maar grote passie voor haar vak en ervaring dat er absoluut geen grens is om zelf aan de slag te gaan.”Dit bedrijf bouwen is een ongelooflijke ervaring geweest. Ik en mijn teamgenoten hebben er heel veel tijd in gestopt. Niets is zo mooi als iets in je hand houden dat je zelf hebt gemaakt”, maar omdat in aanloop naar haar eindproduct de programmeur veel ‘verrassingen’ tegenkwam, deelt ze ons haar beste tips.

hacking in progress

1. Ga prototypen!

“Als je een hardware bedrijf wilt opzetten moet je eerst een proefversie bouwen van wat je wilt maken. Zorg ervoor dat je dit zélf doet, geef dit niet uit handen.” Volgens Sara is dit onderdeel van je productontwikkeling essentieel. Je ziet op deze manier of je ideeën ook ergens op slaan.

“Je moet je afvragen: zou ik het zelf gebruiken? Ons oorspronkelijke idee was dat het licht van je armband zou matchen bij de kleur kleding van kinderen. Scholen vonden dit bij navraag echt het stomste ooit. Dit was voor ons een klein ‘aha’ moment. Ik ben blij dat we dat tóen te horen kregen, in plaats van eerst drie jaar aan iets te hebben gebouwd.”

girls who code 2

Volgens Chipps is het een goede les door eerst dingen uit elkaar te halen. “Take it apart. Neem zoiets als een fitbit. Je leert op die manier wat je in jouw product moet stoppen.

2. Gebruik de juiste apparatuur

Bestel van elk onderdeel dat je koopt, drie stuks. Altijd! “Er is een grote kans dat je iets breekt op een onverwachte manier. Geloof me, ik heb dit ervaren. Gebruik in ieder geval goede tape, multimeters en iets waarmee je kan de-solderen.”

3. User-testing

“Als ik het apparaat voor mij zou ontwerpen, zou het goud zijn met coole diamanten erop. Een ander product dan dat de gemiddelde tienjarige wil.”

Als resultaat van Chipps verkenningstocht bracht ze de afgelopen 4 jaar (!) veel tijd door met tienjarigen op scholen.

“Scholen zijn dolenthousiast om mee te werken als jij hen ook wat kan bieden. Ik gaf gratis lessen techniek in ruil voor een gesprek over wat leerlingen willen. Scholen hebben vaak niet het budget hiervoor. Maar ook in andere gevallen kan je met weinig budget feedback krijgen op je prototype. Je kan ook een etentje organiseren of mensen uitnodigen als dank.”

Nog vóór het prototype zijn schetsen heel belangrijk. Zo’n vijftig tekeningen heeft Chipps uiteindelijk gedeeld met klassen. Het resultaat is vrij ironisch: “Het laatste wat ik wilde was een armband met een bloem, zodat ouders zouden zien dat hun dochters hiermee zouden leren programmeren. Toch bleek dit in elke klas wat ze het liefst wilden.”

friendship bracelet

3. Ken je kracht

Tenzij je super rijk bent en vijf ingenieus kan betalen, is het best moeilijk een product te lanceren, aldus Chipps. Om geld bij elkaar te sprokkelen ging het team achter Jewel Bots in gesprek met investeerders. Zij zeiden: laat je waarde zien. “Maar hoe? We hadden nog niks gebouwd.”

Uiteindelijk werkten ze het concept zo goed uit dat het ook verhalend kon worden uitgelegd. Met een Kickstarter campagne, een klein budget en wens om de pers te bereiken gingen ze aan de slag. “We werkten iedere dag aan onze taken, overschreden ons doel en zamelden meer dan 150.000 dollar in. Door veel tijd te stoppen in een video en niet klakkeloos veel geld hierin te stoppen zoals nu vaak gebeurt op Kickstarter, dwongen we respect af. En het concept wordt erg sympathiek gevonden.”

maybe I like you

4. Ontwerp voor productie

Nadat je je ontwerp hebt getest, moet je denken aan de volgende stap: de productie. “Mensen met verstand kunnen beoordelen wat je kan met je ontwerp en wat de productiekosten zullen zijn. Mijn tip: stel een lijst op met alles wat in je product zal gaan. Jewel Bots bevatten zo’n veertig elementen. Dan moet je nog nagaan waar alle producten vandaan komen en hoelang het duurt voordat je ze hebt.”

5. Verpakkingsmateriaal

Dan ben je er nog niet: nadat je hebt bekeken wat er in je product gaat loont het om met verschillende fabrieken in gesprek te gaan, ook buiten je eigen land. “Hierdoor kan je prijzen vergelijken, iets dat je ook kan gebruiken in onderhandelingen.”

Dan ben je bij de laatste stap van je product, maar in feite de belangrijkste: het verpakkingsmateriaal. “Dat onderschatte ik enorm. Ik dacht hier niet eens over na. Maar dat is iets wat al tijdens het designproces ter sprake moet komen. Degene die de productie op zich zal nemen moet weten wat het formaat is en hoe het eruit moet zien zodat een inschatting van de prijs kan worden gemaakt.”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.