Audi's Super Bowl commercial heeft krachtige boodschap voor vrouwen

Nu aan het lezen

Audi’s Super Bowl commercial heeft een krachtige boodschap voor jonge meiden

Audi’s Super Bowl commercial heeft een krachtige boodschap voor jonge meiden

Opvallend veel merken maakten dit jaar van hun Super Bowl commercial gebruik om een politiek statement te maken. Of het nu om Budweiser ging, die met een prachtig in beeld gebrachte trektocht van een immigrant naar Amerika indirect kritiek uitte op het inreisverbod van President Trump, of om Audi, die in zijn spotje equal pay for women predikt.

Die laatste wint wat mij betreft de hoofdprijs voor een onderwerp dat we in Nederland maar niet serieus op de agenda lijken te krijgen. In het spotje horen we een vader die zich afvraagt hoe hij zijn dochter moet uitleggen dat ze later altijd onder zal doen voor een man ongeacht haar talenten, haar intelligentie, haar opleiding en haar doorzettingsvermogen. Ondertussen zien we een meisje dat deelneemt aan een skelterwedstrijd, waarin ze het vastberaden opneemt tegen alleen maar jongens.

Audi geeft met de reclame ruchtbaarheid aan hun beleid dat streeft naar gelijke salarissen voor mannen en vrouwen binnen de organisatie onder de pay-off #driveprogress. Laten we hopen dat die boodschap spoedig internationaal weerklank vindt bij heel veel meer merken.

Marjolijn Kamphuis is Creative Director bij OK GO en hoofdredacteur van Vance.nl. Ze schrijft onder meer over technologie, media innovatie, inspiratie en creativiteit.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.