Nu aan het lezen
Het verkiezen van Trump aan het roer van Amerika is een vuistslag in het gezicht van alle slachtoffers van seksueel geweld, schrijft Saskia Noort in de Linda.
In haar relaas een openhartige bekentenis over de verkrachting die haar overkwam als jong meisje. “Misbruik dat heel veel meisjes overkomt, en dat we ‘vanwege de schaamte schuchter weglachen’, immers: het gedrag van de vrouw is vaak punt van discussie. De oorzaak, het zwijgen. En niet de man, die – laten we wel wezen – ‘vrouwenhaters’ zijn.”
Afgebeeld op slechts een paar pagina’s van het moedige artikel, een reclame van de Bijenkorf met daarin krachtige, bekende en minder bekende powervrouwen die ongeacht afkomst, lichaam of naam het wisten te maken. De diversiteit van onderwerpen die vrouwen aan de schenen wordt gelegd, zorgt ervoor dat ik me afvraag: in wat voor feministische wervelwind leven we?
Als ik de laatste onderzoeken, berichtgeving en mijn onderbuikgevoel moet geloven is het er in ieder geval één waar iedereen zijn zegje over wilt doen. ‘We’ spreken niet over misbruik, ‘we’ slaan maar niet door het glazen plafond en ‘we’ zijn liever lui dan moe: 4 dagen per week werken? De max. Door alle nieuwsberichten lijkt het bijna alsof we heel veel niet zijn. Maar in feite gaat het beter dan ooit.
De rol van de vrouw is groter dan ooit, vindt ook de Bijenkorf. Juist nu, in roerige tijden, kiezen ze voor een campagne met daarin elf fiere vrouwen, waaronder journalist Fidan Ekiz en professioneel rolstoelschermer Elke Achterberg. De She Story is een duidelijk ode aan de vrouw. Gewoon, om wie ze is.
“Natuurlijk, er is nog veel te behalen, en wij doen geen wetenschappelijk onderzoek, maar wij bemerken een nieuw soort feminisme”, legt woordvoerder Suzanne van de Velde uit. “Vrouwen komen in toenemende mate op topfuncties, er zijn steeds meer gelijke betalingen voor mannen en vrouw: noem maar op. Op het veel terreinen gaat het beter met de positie van de vrouw.”
Ook intern bij de het warenhuis vordert het feminisme langzaam maar gestaag. Eerst was er een directie van zeven mensen waarvan één vrouw, inmiddels zijn dat er 3 op de 8. Van de Velde legt uit dat er genoeg van dit soort voorbeelden te noemen zijn: “Per sector is dat verschillend. In onze campagne spelen we in op het gevoel dat de vrouw krachtig is.”
Dat de Bijenkorf zich met de campagne niet alleen richt tot de vrouwen in terms of carrière, status of knalhard doorzettingsvermogen, legt Van de Velde haarfijn uit. “Wij brengen een ode aan alle vrouwen. Dat kan de vrouw zijn die hulp biedt aan vluchtelingen, een carrièrevrouw maar ook de vrouwen in de campagne – van een plastisch chirurg tot een jonge rolstoelschermster die mindervalide is. Zij hebben fantastisch inspirerende verhalen waar wij van leren.”
Kracht heeft volgens Van de Velde niets met leeftijd te maken of beroep. “Het zijn mensen die een eigen verhaal hebben. Dat kan ook een huisvrouw zijn. Zolang je maar met twee benen in de maatschappij staat.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.