Nu aan het lezen
Als je nu naar je Facebook homepage kijkt, krijg je één lange pagina te zien met informatie van de kanalen die je volgt of leuk vindt. De tech-gigant zet momenteel stappen om daar verandering in te brengen.
Facebook is bezig met het testen van verschillende ‘feed’ pagina’s, gesorteerd op basis van content categorie. Dit betekent dat je straks niet door een grote waslijst aan nieuwtjes moet scrollen, maar snel en handig door verschillende pagina’s kan klikken. Dit maakt de sociale media kanaal nog overzichtelijker – en toont aan dat het zich wil gaan profileren als sterke concurrent voor nieuwskanalen.
Het sociale medium wil met de nieuwe opmaak content onderverdelen in categorieën als ‘style’ of ‘travel’. Het is nog niet volledig duidelijk of de nieuwe feature de News Feed pagina zal vervangen, of dat het slechts een extra toevoeging wordt naast de feed.
Dit idee komt niet zomaar uit de lucht vallen, aldus een contactpersoon van het bedrijf:
People have told us they’d like new options to see and have conversations about more stories on Facebook around specific topics they’re interested in.
Sinds oktober wordt de feature getest onder enkele gebruikers die op de browser versie van Facebook een ‘Topics’ optie kunnen vinden in de sidebar. Bedrijven als Facebook en Google proberen regelmatig nieuwe features en functies uit onder testgroepen, dit betekent echter niet altijd dat ze de ideeën ook gaan uitvoeren. Wat we wel hieruit op kunnen maken is dat Facebook hard bezig is met het uitbreiden van zijn platform en steeds meer een nieuwskanaal wordt. Wie weet gebruiken wij over een paar jaar Facebook niet alleen als sociaal medium maar voor ook voor nieuwsgaring, het delen en zoeken van bestanden.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.