Nu aan het lezen
We zijn ons er niet altijd van bewust, maar online bevinden we ons in onze eigen bubble. Denk maar eens aan Facebook. Alles wat het sociale netwerk jou voorschotelt, is gebaseerd op jouw interesses. Welke posts van je vrienden je het meest liket, welke artikelen je het meest deelt en de informatie over de plaatsen die je bezoekt en de pagina’s die je leuk vindt worden gebruikt om die bubble te laten groeien.
Dat zou je kunnen opvatten als fijn. Waarom zou je immers iets willen zien waar je toch geen interesse in hebt? Ook voor adverteerders is het handig, want daarmee kunnen ze gericht een advertentie plaatsen. Zo is de kans groter dat de advertentie uiteindelijk resulteert in een aankoop.
Maar het is ook noodzakelijk om je er bewust van te zijn. Wie vooruit wil, moet geconfronteerd worden. Je moet open staan voor andere ideeën en andere denkbeelden. Vooruitgang ontstaat immers door conflict.
Wellicht is het daarom handig om eens te kijken hoe Facebook precies over jou denkt. Sinds kort kun je op Facebook een pagina met advertentievoorkeuren bekijken. Daar kun je meer inzicht krijgen over wat Facebook over jou weet en dus welke advertenties je voorgeschoteld krijgt. Ikzelf ben blijkbaar heel erg geïnteresseerd in de kraai. Het is dus ook goed voor je zelfkennis.
Je doet er waarschijnlijk verstandig aan om even goed te kijken en af en toe op een van je door Facebook bepaalde interesses te klikken. Daardoor krijg je namelijk een voorbeeldadvertentie te zien. Even rondsnuffelen is een goede manier om even bewust te worden van alles wat het sociale netwerk van jou weet.
De volgende keer dat je een advertentie te zien krijgt weet je dan in ieder geval iets meer over waarom je die te zien krijgt. Wie weet kun je er zelfs achterkomen of je je inderdaad in een bubble bevindt. Dat kan helpen om jezelf uit te dagen buiten je comfort zone te treden. En daarvoor moet je dan wellicht niet op Facebook zijn.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.