Nu aan het lezen
Jean-Charles de Castelbajac lijkt een tongbreker van de bovenste plank maar is een wereldberoemd designer, relatief onbekend bij de jongste generatie modeliefhebbers.
De Fransman werkt al vijf decennia lang in de toppen van de modewereld waar hij sterren kleedt als Beyoncé en Lady Gaga. Zijn bijnaam? King of the Unconventional. We hadden de eer hem te spreken in het hart van hartstochtelijk Parijs: het café van Hotel Amour.
Een heuse smartphoneverslaving, zijn nieuwste samenwerking met telefoonmerk OnePlus, de wederzijdse aantrekkingskracht van Parijs en Jean-Charles himself: wie koffie drinkt met JC de Castelbajac is in voor een bijzonder kijkje in het creatieve brein (en gigantische verkooptalent) van deze ontwerper, die ondanks zijn 67 lentes jong nog steeds de wereld beziet vanuit kinderogen.
Ik creëer altijd en non-stop, antwoordt Castelbajac op de vraag waarom hij een samenwerking aangaat met een telefoonmerk. “Ik ben een telefoonverslaafde. Ik neem foto’s, bewerk mijn Instagramaccount met tienduizenden volgers, teken. De smartphone werkt echt vóór mij. Het heeft echt mijn leven veranderd.”
Castelbajac zegt dat de komst van de smartphone zijn artistieke leven heeft veranderd. “Ik droeg vroeger altijd een doos met penselen met me mee. Nu pak ik mijn ‘digitale penselen’ en kan ik alles versturen. Het is als een nieuwe wereld voor mij. Toen ik acht maanden geleden werd benaderd voor deze samenwerking, vonden Carl (mede-oprichter Carlie Pei, red.) en ik elkaar in dezelfde dimensie.”
Die dimensie bestaat in het geval van Castelbajac uit primaire kleuren en figuratieve, handgemaakte tekeningen. Hij stond aan het begin van zijn carrière bekend als designer met voorkeur voor onconventionele materialen en focus op functionaliteit, maar al snel schakelde hij over op een meer door kunst-geïnspireerde, kinderlijke fase van zijn carrière.
Zijn pronkstuk waarmee hij in de jaren ’80 de hele Parijse modewereld verbouwereerd achterliet: een jas gemaakt van oude knuffels om het ranke lijf van een destijds piepjonge Vanessa Paradis.
Shockeren en grenzen verleggen is wat de Castelbajac desgevraagd gemeen heeft met de 28-jarige Carl Pei, mede-oprichter van één van ’s werelds meest succesvolle telefoonmerken van dit moment. De twee kwamen tot een speciale Callection (pun intended) die hun gezamenlijke creativiteit centraal stelt. Weliswaar met behulp kleding, accessoires en natuurlijk de OnePlus 5 in een kek design.
https://www.instagram.com/p/BZVjPWdDWZF/?taken-by=jcdecastelbajac
Wat voor de Franse designer Castelbajac de doorslaggevende factor was om samen te werken met PlusOne is het underdog-imago van het merk. Het is niet een van de grootste operators, zegt hij, maar wel de meest creatieve.
“We zijn allebei een beetje alternatief. We volgen niet de regel, we breken ze. Ik al 50 jaar, zij sinds een paar jaar. Ik denk: het bestormen van welke markt dan ook kan je niet doen met kopiëren, je moet iets uitvinden. Ik had iets met diamanten kunnen doen en een cliché luxe-product kunnen maken. In plaats daarvan presenteren we poëtische afbeeldingen en telefoons met kleurknoppen. We zijn ingegaan tot de kleinste details en hebben een daarmee een bubbel universum gecreëerd rondom een smartphone.”
Een oude Nokia was de eerste smartphone van JC. Maar zijn allereerste telefoon was op kostschool waar hij als kind naartoe ging; een touw met blikjes aan de uiteinden. Jean-Charles: “Het was gebouwd door mij en daarom de allerbeste. Ik denk dat het nog steeds mijn lievelingstelefoon is omdat het het oorspronkelijk idee belichaamt van een link tussen twee mensen.”
De limited edition productlijn Callection bevat tekeningen die zijn gemaakt met penselen op ouderwets papier. Daarnaast kun je verwachten dat er een vrij schokkend ontwerp bij zit die de smartphone moet ondersteunen, verklapt Charles aan de vooravond van de lancering. Dit laatste kwam voort uit de mythologie van het geheim.
Hij heeft het over de holster; hét accessoire voor een wapen, maar ook je smartphone wat volgens de designer net zo goed een wapen kan zijn voor je denkbeeldingskracht. “Een holster als mode-accessoire is nog nooit gedaan, we zijn de eerste.”
Of hij verwacht dat mensen het dragen? “O ja, en anders ik wel. Misschien niet op het vliegveld, maar daarbuiten en op feestjes: zeker. Het staat zelfs goed op een t-shirt. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit gaat lopen. De andere keren dat er een limited edition uitgave was van OnePlus, stonden mensen uren in de rij.”
De kleding en accessoires in Castelbajacs speciale lijn, bestaat uit tassen, petten, t-shirts en natuurlijk de smartphone zelf: een kleurrijk limited edition OnePlus 5 design. De OnePlus 5 x Castelbajac uitgave komt met 8GB RAM, 128GB opslagruimte en een dual camera. De smartphone is te koop in Europa vanaf 2 oktober in Frans warenhuis Collette en online via OnePlus.net voor 559,- euro.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.