Nu aan het lezen
Wanneer sportcommentatoren iets over vrouwelijke sporters zeggen, gaat het vaak over hoe ze eruit zien. Hun figuur, spieren of de kleding die ze aanhebben worden vaak becommentarieerd. Dove wil dit gesprek veranderen en dit willen ze doen met de nieuwe campagne My Beauty, My Say.
Dit doen ze door in New York, Los Angeles en Toronto grote interactieve borden op te hangen. Hierop laten ze live het commentaar horen dat sportsters te horen krijgen. Hiermee willen ze laten zien dat er te vaak naar het uiterlijk worden gekeken, terwijl de prestatie de aandacht verdiend.
“Als je ze wil bekritiseren, bekritiseer ze dan hoe ze spelen. Niet om hoe ze er uit zien”, zegt, Jennifer Bremner, marketingdirecteur bij Dove.
Voor deze campagne hebben ze samengewerkt met oud-gymnaste Shawn Johnson. “Ik was bij een internationale wedstrijd en behoorde bij de wereldklasse, maar bijna alle gesprekken gingen over hoe ik eruit zag. De media en de rest van de wereld zeiden dat ik ‘te gespierd’ en ‘te dik’ was, dat ik ‘te klein’ was en dat ik ‘te jong’ leek. Mensen zeiden zelfs dat ik ‘grote oren’ had!”, zegt Johnson tegen Adweek.
Op een gegeven moment begon Johnson door al deze commentaren zo aan zichzelf te twijfelen. Ze wist niet meer wat ze wel en niet moest eten en wilde zelfs een paar kilo’s kwijt, zegt ze. “De commentatoren en nieuwsreporters hadden zo gefocust op een onderwerp dat niets te maken had met mijn sport en het harde werk.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.