Nu aan het lezen
Persoonlijk krijg ik al de hoofdpijn van het clichématige gegeven dat een bruiloft de mooiste dag van je leven hoort te zijn. Wat een druk! Maar omdat een goed feestje nooit weg is, snap ik best dat alles uit de kast wordt getrokken.
Er is budget voor bloemen, taart, een locatie en fotograaf om nog maar niet te spreken van De Jurk. Een stel uit Engeland vond het daarom gek om niet ook een flink deel van het huwelijksbedrag te spenderen aan het socialmedia-beleid.
De pasgetrouwde Zoe Anastasi (34) en Will Diggons (32) zeiden vorige maand ‘I do’ ten overstaan van familie en vrienden en een paar duizend digitale gasten. Een massa ingehuurde fotografen legden de ceremonie vast met hun iPhone en postten dit om de 15 minuten.
Gedurende de hele dag was de social media bruiloft via een livestream te volgen op Periscope, terwijl andere momenten in de Grieks Orthodoxe Kerk in Nottingham werden vastgelegd voor Facebook en Instagram.
Het is de eerste bruiloft in Groot-Brittannië waarbij zowel het klaarmaken van de zes bruidsmeisjes tot de traditionele eerste dans live worden uitgezonden via social media kanalen.
The naked wedding cake at the UK's first social media wedding looked delicious! #ZoeandWill2016 pic.twitter.com/JKmtH9jUkg
— Social Media Wedding (@Social_Weddings) June 30, 2016
We handle all responses to your tailor made wedding Facebook group and Twitter so you don't have to… pic.twitter.com/Jhy6sfQUPP
— Social Media Wedding (@Social_Weddings) July 3, 2016
Our photographers will capture every little detail so you do not have to worry about missing anything… pic.twitter.com/aS20mjFJtQ
— Social Media Wedding (@Social_Weddings) July 2, 2016
Thinking of having a second photographer at your wedding? Why not have one of our social media photographers? pic.twitter.com/OHghlft1lP
— Social Media Wedding (@Social_Weddings) July 1, 2016
De foto’s met de hashtag #ZoeAndWill2016 ontvingen zo’n 3.000 likes en tweets met dezelfde hashtag werden meer dan 18.000 keer bekeken gedurende de dag, schrijft de Britse Metro. Een gat in de markt voor bedrijven die zich profileren als de ‘weddingmakers’ anno 2016: gebruik geen officiële fotograaf zeggen ze, maar een socialmedia-fotograaf.
Big Fat Greek Wedding
De reden voor het stel om alle interactieve tools in te schakelen op de mooiste dag van hun leven, is naast de wens om ‘voor een dag celebrity te zijn’ bijzonder aandoenlijk. De bruid is van Grieks-Italiaanse afkomst en heeft een grote familie.
“We hebben vanaf het moment dat we begonnen met plannen, gezegd dat we een ‘big fat Greek wedding’ zouden hebben. Daar zijn we heel trots op. Hoewel er veel familie komt, zijn er ook mensen die er niet bij kunnen zijn, en zij zijn heel blij dat ze het online kunnen volgen.”
De foto’s van de dag werden geplaatst in een ‘social media’ trouwalbum die Zoe en Will de dag na het feest konden bekijken. De bruidegom liet al weten uit te kijken naar hun huwelijksreis zodat ze de dag opnieuw konden beleven. Niet heel erg ‘living in the moment’, zou ik zeggen.
Toch is het in feite een meer uitgebreide (en moderne) variant van een paar papieren kiekjes die je de rest van je leven zal koesteren, voor bruidegom Will de belangrijkste reden voor zijn viral feest: “Ik wil gewoon iedere seconde ervan herinneren. De foto’s en updates zullen daar voor zorgen. Wat ik niet zou willen is dat de bruiloft achteraf een soort blur is en pas na zes maanden door een officieel fotoalbum kan worden verhelderd.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.