De eerste officiële social media bruiloft is een feit

Nu aan het lezen

De eerste officiële social media bruiloft is een feit

De eerste officiële social media bruiloft is een feit

Persoonlijk krijg ik al de hoofdpijn van het clichématige gegeven dat een bruiloft de mooiste dag van je leven hoort te zijn. Wat een druk! Maar omdat een goed feestje nooit weg is, snap ik best dat alles uit de kast wordt getrokken.

Er is budget voor bloemen, taart, een locatie en fotograaf om nog maar niet te spreken van De Jurk. Een stel uit Engeland vond het daarom gek om niet ook een flink deel van het huwelijksbedrag te spenderen aan het socialmedia-beleid.

iPhone

De pasgetrouwde Zoe Anastasi (34) en Will Diggons (32) zeiden vorige maand ‘I do’ ten overstaan van familie en vrienden en een paar duizend digitale gasten. Een massa ingehuurde fotografen legden de ceremonie vast met hun iPhone en postten dit om de 15 minuten.

Gedurende de hele dag was de social media bruiloft via een livestream te volgen op Periscope, terwijl andere momenten in de Grieks Orthodoxe Kerk in Nottingham werden vastgelegd voor Facebook en Instagram.

Het is de eerste bruiloft in Groot-Brittannië waarbij zowel het klaarmaken van de zes bruidsmeisjes tot de traditionele eerste dans live worden uitgezonden via social media kanalen.

Greek dancing at the reception. A Twitter-mad bride and groom have become the first couple in the UK to have a social media wedding ñ even live-streaming the celebrations online. See NTI story NTIWEDDING. Zoe Anastasi, 34, and her husband Will Diggins, 32, tied the knot on June 16, with the festivities captured and broadcast every 15 minutes on the internet. The ceremony was live-streamed on Twitter after the pair paid thousands of pounds for dozens of iPhone-carrying photographers not miss a moment of their big day. Hundreds of strangers tuned in on Facebook, Twitter, Instagram and Periscope to see the pair get married at Nottingham's Greek Orthodox Church. They later watched as the celebrations continued at their reception, which was held at The Walled Garden in Beeston, Notts. Photographs were beamed around the world from the morning of the wedding, starting with capturing her and her six bridesmaids getting ready. The images also appeared at the reception on a giant social media screen, where guests were given a unique hashtag to add their snaps to the display.
Foto: SWNS

De foto’s met de hashtag #ZoeAndWill2016 ontvingen zo’n 3.000 likes en tweets met dezelfde hashtag werden meer dan 18.000 keer bekeken gedurende de dag, schrijft de Britse Metro. Een gat in de markt voor bedrijven die zich profileren als de ‘weddingmakers’ anno 2016: gebruik geen officiële fotograaf zeggen ze, maar een socialmedia-fotograaf.

Big Fat Greek Wedding

De reden voor het stel om alle interactieve tools in te schakelen op de mooiste dag van hun leven, is naast de wens om ‘voor een dag celebrity te zijn’ bijzonder aandoenlijk. De bruid is van Grieks-Italiaanse afkomst en heeft een grote familie.

“We hebben vanaf het moment dat we begonnen met plannen, gezegd dat we een ‘big fat Greek wedding’ zouden hebben. Daar zijn we heel trots op. Hoewel er veel familie komt, zijn er ook mensen die er niet bij kunnen zijn, en zij zijn heel blij dat ze het online kunnen volgen.”

De foto’s van de dag werden geplaatst in een ‘social media’  trouwalbum die Zoe en Will de dag na het feest konden bekijken. De bruidegom liet al weten uit te kijken naar hun huwelijksreis zodat ze de dag opnieuw konden beleven. Niet heel erg ‘living in the moment’, zou ik zeggen.

Blur

Toch is het in feite een meer uitgebreide (en moderne) variant van een paar papieren kiekjes die je de rest van je leven zal koesteren, voor bruidegom Will de belangrijkste reden voor zijn viral feest: “Ik wil gewoon iedere seconde ervan herinneren. De foto’s en updates zullen daar voor zorgen. Wat ik niet zou willen is dat de bruiloft achteraf een soort blur is en pas na zes maanden door een officieel fotoalbum kan worden verhelderd.”

De bruid

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.