Nu aan het lezen
Er zijn helaas nog genoeg bedrijven die via social media, en dan met name Facebook, nepnieuws verspreiden. In principe kom je er na twee keer lezen al snel genoeg achter dat een nieuwtje compleet verzonnen is. Maar Facebook wil er alles aan doen om het nepnieuws zoveel mogelijk tegen te gaan. Daarom start het bedrijf in Nederland een campagne met tips om nepnieuws van het echte nieuws te onderscheiden.
Facebook ligt al een aantal jaar onder vuur omdat het sociale media-kanaal werd gebruikt om nepnieuws te verspreiden. Dat gebeurde bijvoorbeeld in 2016 tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Er werden toen via duizenden Facebookaccounts advertenties gekocht door Rusland waarmee nepnieuws verspreid werd. Dit werd door zo’n 40 procent van de bevolking gezien.
Ook in Nederland is Facebook zich bewust van accounts die nepnieuws verspreiden. Daarom werkt Facebook in Nederland samen met nieuwswebsite NU.nl en de Nieuwscheckers van de Universiteit Leiden.
Facebook schrijft: “We willen de verspreiding van nepnieuws op Facebook tegengaan. Terwijl wij eraan werken om het tegen te gaan, kun je zelf letten op bepaalde signalen.” Natuurlijk zijn er een aantal websites die verzonnen verhalen verspreiden als satire. Check van te voren dus even of je te maken hebt met een nieuwswebsite of met een satire website zoals De Speld.
Een paar tips:
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.