Hoe liet deze Franse kunstenaar het Louvre verdwijnen?

Nu aan het lezen

Hoe liet deze Franse kunstenaar het Louvre verdwijnen?

Hoe liet deze Franse kunstenaar het Louvre verdwijnen?

De binnenplaats van het eeuwenoude Louvre Museum in Parijs kreeg voor het laatst in 1989 een make-over, toen de nu 99-jaar oude Chinees-Amerikaanse architect I.M. Pei een modernistische glazen piramide in het midden plaatste.

Goed, dit werd niet direct juichend ontvangen door de Fransen, maar na verloop van tijd koesterde Parijs de aanwinst. Nu, 27 jaar later, heeft de gerenommeerde Franse straatartiest JR het herkenningspunt laten verdwijnen. Maar hoe?

De kunstenaar wikkelde de gevel in een zeil waarop het Louvre verduisterd was afgebeeld. Het zwart-wit van de foto voorziet de stenen van het daadwerkelijke gebouw van een sepia tintje. Het gebrek aan kleur voert de kunstenaar in elk werk door als een tegenreactie op alle advertenties en politieke uitlatingen in de publieke ruimte. “Het is van groot belang dat mijn foto’s zich daarmee onderscheiden, daarnaast is het universeel.”

Iconisch

Ooit illegaal begonnen als straatartiest, staat JR inmiddels al jaren bekend om zijn buitenwerken waarmee hij iconische gebouwen tijdelijk verandert van aanzien, met de buitenlucht als zijn museum. Zijn keuze voor een van de grootste musea in de wereld heeft te maken met de betekenis van de plek, verwijzend naar het moment Parijs voor het eerst kennismaakte met iconen zoals het Centre Pompidou en de Piramide.

In een interview met het museum legt hij uit dat alle ‘iconen’ bij hun onthulling zorgden voor ophef. “Mijn werk gaat erom de geschiedenis over te brengen om zo het heden beter te begrijpen. Wat in het verleden is gebeurd, is onderdeel van een bredere context die nog steeds relevant kan zijn vandaag.”

Energie

Met het verwijderen van de Louvre Piramide, benadrukt de kunstenaar de manier waarop architect Pei het museum in zijn tijd relevant maakte, door het terug te brengen in zijn originele staat. “De piramide is een van de meest gefotografeerde Franse monumenten. Ik verplaats de energie, omdat mensen er nu omheen moeten lopen om het te ervaren. Ze zullen gaan kijken naar de beste hoek om de volledig ervaring van de foto te krijgen, en de piramide echt te laten verdwijnen.”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.