Nu aan het lezen
Zijn moeder snapt nog steeds niet wat het is, maar Adam Leibsohn is de man die er mede voor zorgt dat de rest van de wereld liever communiceert in bewegend beeld van vijf seconden, in plaatsen van lappen tekst – en zelfs emoji’s. Want wat is een betere manier om je te uiten dan in een Gif?
Leibsohn, voormalig filosofie student, marketingman en toptennisser, vertelt tijdens de 11e editie van TNW Europe in Amsterdam over de oorsprong van zijn bedrijf Giphy, een van de grootste internet startups van dit moment.
Althans, vertellen: hij illustreert zijn verhaal rijkelijk met tientallen gifjes – met een G en geen Jifjes, want dat is iets uit 1987. De makers anno 2016 zijn geen nerds die in kelders non-stop filmpjes editen, maar inmiddels zo’n vijftig werknemers in New York en Los Angeles die samenwerken met succesvolle filmmakers om de wereld te voorzien van hilarische en soms ook hele flauwe herhalende plaatjes.
In 2015 had de startup zo’n 95 miljoen unieke bezoekers per maand. Dat is geweldig, geeft Leibsohn toe. Internet heeft volgens hem de weg vrijgemaakt voor een hele natuurlijke vorm van communiceren.
“Als baby herken je je moeder en familieleden, nog voordat je ze kan benoemen. De manier waarop we zouden communiceren als computers nú zouden worden uitgevonden, zou heel anders zijn. Op je smartphone zitten niet eens meer knoppen.”
Dus gingen we volgens de ondernemer van het uitspreken van ‘I love you’, naar ‘Love ya’ tot het enkel en alleen een hartje werd. Woorden zijn eigenlijk heel onhandig, citeert hij de Oostenrijkse-Britse filosoof Witgenstein die in 1951 overleed, ver voor de opkomst van de destijds genoemde Jif in de jaren ’80.
Volgens deze filosoof zijn woorden goed om tastbare zaken zoals een kat of boom aan te duiden, maar werkt dit niet voor zoiets als emoties. “Daarnaast is een Gif een goede shortcut omdat we alles graag versimplificeren te wijten aan onze korte aandachtsspanne.”
Gifjes sluiten dus aan op onze behoefte niet meer te willen lezen. En die woorden kunnen ook worden vervangen, door een betere uitdrukking van onze emoties. “Als een foto duizend woorden waard is, telt een Gif voor een miljoen.”
Google Search bewijst dit volgens Leibsohn. Zoek maar eens naar ‘geluk’ en het enige wat je krijgt zijn teksten over ‘hoe het te zijn’ en ‘wanneer je het bent’ en de Image Search toont ontelbaar veel smilies.
“Maar dat is niet hoe we blijdschap en geluk ervaren als mens. Je kan zeggen dat je blij bent of van iemand houdt, maar wat het echt verwoordt zijn de emoties die je ervaart bij het zien van een dilmscene waarin twee geliefden elkaar eindelijk hartstochtelijk kussen.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.