Nalden: Het succes van WeTransfer is simplexity

Nu aan het lezen

Nalden: Het succes van WeTransfer is simplexity

TNW Day One - Image ©Dan Taylor/Heisenberg Media.

Nalden: Het succes van WeTransfer is simplexity

Tijdens The Next Web Conferentie in Amsterdam gaat event organisator Boris Veldhuizen van Zanten in gesprek met een van de meest succesvolle jonge ondernemers van Nederland: Nalden. Nalden vergaarde vorig decennium internationale bekendheid met zijn weblog, Nalden.net.

De contacten die hij in die tijd opdeed leidden uiteindelijk tot een aantal nieuwe bedrijven, waarvan WeTransfer het grootste succes tot nu toe behaalde: De filesharing site wordt inmiddels door miljoenen mensen over de hele wereld gebruikt om elkaar grote bestanden toe te sturen. Adverteerders staan in de rij om op visueel aantrekkelijke wijze te adverteren op dit platform. Het grote succes achter de site is volgen co-founder Nalden dan ook juist de eenvoud en esthetiek van het design.


In het interview vertelt hij dat het beginnen van een startup niet zomaar een instant succes is. Na zijn succesvolle blogjaren met Nalden.net volgde een magere periode waarin hij naar eigen zeggen hoofdzakelijk op brood leefde toen het team net met WeTransfer begon. Het opstarten van een eigen bedrijf is hard werken en je doet in die begindagen bijna alles zelf. Daardoor lopen dingen soms niet ideaal, maar de aanhouder wint. “Wanneer je goede mensen aanbrengt die je zaken uit handen beginnen te nemen en structuur aanbrengen in de organisatie, begin je te zien dat het de goede kant op gaat”. 

Dat is zeker waar in het geval van WeTransfer: Het bedrijf haalde vorig jaar 22 miljoen euro op om de Amerikaanse markt te veroveren, de omzet van het bedrijf ligt rond de 20 miljoen euro per jaar. Quote magazine schat co-founder Nalden inmiddels één van de rijkste jonge ondernemers van Nederland, maar volgens de man zelf is dat schromelijk overdreven: “Hoe rijk ik ben? Ik heb op dit moment een tientje in mijn zak”.

Nalden erkent dat het succes van zijn bedrijf bijzonder is, zeker omdat het idee van een filesharing service niet nieuw is, en daarnaast vrij makkelijk te kopiëren. “We zien dat ook gebeuren, dat andere diensten onze designs overnemen. Maar op de een of andere manier krijgen ze het nooit zo goed voor elkaar als wij dat hebben. Het zit hem vaak in de kleine nuances”.

Alhoewel Nalden zelf geen designer is benadrukt hij het verschil tussen een streven naar simplicity, en de UX filosofie van WeTransfer die uitgaat van simplexity: “Aan de buitenkant ziet het er simpel uit, maar aan de achterkant is het slimmer en complexer dan je denkt. Dat zijn de producten die het verschil maken, want ze maken jouw leven makkelijker, zonder dat je dat zelfs maar in de gaten hebt. En als je een uitmuntend goed en mooi product maakt, komen de klanten vanzelf.”

Eén tip heeft Nalden ook nog voor jonge startup founders in het publiek: “Zorg dat je je talen beheerst. Een van de zaken waar ik nu spijt van heb is dat ik Denglish spreek: Dutch English. Ik kan me verstaanbaar maken in Amerika, maar ik kan nooit ons verhaal zo goed vertellen als dat ik dat in het Nederlands kan. Als je internationale ambities hebt met je onderneming, is het essentieel dat je je talen spreekt.”

Marjolijn Kamphuis is Creative Director bij OK GO en hoofdredacteur van Vance.nl. Ze schrijft onder meer over technologie, media innovatie, inspiratie en creativiteit.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.