Nu aan het lezen
Hema doet mee aan de roep naar meer genderneutrale kleding en schrapt eind dit jaar ‘meisjes’ en ‘jongens’ labels, zo laat de Volkskrant vandaag weten. Het is de tweede keer in korte tijd dat een keten besluit een nieuwe richting in te gaan met kinderkleding.
Voor Hema besloot het Britse warenhuis John Lewis de stap al te nemen. Het warenhuis verwijderde begin deze maand alle geslachtsaanduidingen van de kinderkleding. Nu is Nederland aan de beurt en wij kunnen ons geen beter winkelketen bedenken om die eerste stap te nemen.
Stiekem is dit oud nieuws, aangezien Hema alle ruime tijd bezig is met het verwijderen van ‘jongens’ en ‘meisjes’ labels. Inmiddels hebben al 300 van de 700 filialen in Nederland een ‘Kids’ afdeling waar kinderen van beide geslachten hun slag kunnen slaan. “Je zult nog steeds roze jurkjes zien bij de Hema, maar we voegen daar stoerdere kleding voor meisjes aan toe”, vertelt een woordvoerder.
Vanwaar deze beslissing van ons vertrouwde Hema? Het bedrijf kreeg de afgelopen jaren steeds meer verzoeken van klanten. Vooral de jongere klanten vonden het tijd worden dat ook het kledingaanbod in Nederland genderneutraler wordt.
Het is volgens de Hema onder andere te danken aan de 10-jarige Julia dat het bedrijf deze nieuwe weg inslaat. Het meisje vroeg in 2015 aan de winkelketen of ze ook stoerdere ondergoed hadden voor meisjes. Zij verzocht de Hema niet alleen roze onderbroekjes met hartjes aan te bieden. Het bedrijf nodigde Julia uit mee te doen aan een ontwerp-wedstrijd. Niet alle lezers waren het hiermee eens en verzochten Hema serieuzere stappen te ondernemen. Bij deze zijn ook hun gebeden verhoord!
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.