Dit Britse warenhuis kiest voor genderneutrale kinderkleding en daar is niet iedereen blij mee - Vance

Nu aan het lezen

Dit Britse warenhuis kiest voor genderneutrale kinderkleding en daar is niet iedereen blij mee

Dit Britse warenhuis kiest voor genderneutrale kinderkleding en daar is niet iedereen blij mee

Als je rondloopt in Londen, Verenigd Koninkrijk zie je overal winkels maar vooral ook veel grote warenhuizen. John Lewis is daar een van en staat nu behoorlijk in de schijnwerpers: ze zeggen namelijk gedag tegen ‘meisjes’ en ‘jongens’ kleding.

Negatieve reacties

Het warenhuis hangt voortaan ‘boys and girls’ labels aan hun genderneutrale kleding en heeft ook geen aparte jongens- en meisjesafdelingen meer.  Terwijl de actie door velen geprezen wordt, zijn ook aardig wat Britten helemaal niet zo happy met de verandering.

Voorzitter van de rechtse Campaign for Real Education, Chris McGovern, zegt dat het warenhuis een groot risico neemt met de genderneutrale kleding. “Hiermee riskeer je dat kinderen in de war raken en projecteer je volwassen zorgen op jonge mensen.” Velen trokken ook naar Facebook om hun mening kenbaar te maken. De stap wordt ‘onzin’ genoemd en mensen dreigen zelfs ermee dat ze nooit meer iets bij het warenhuis zullen kopen.

Extra kledinglijn

Terwijl de (voormalige) klanten door razen, is er eigenlijk niet zo veel veranderd. Het warenhuis verkoopt nog steeds rokjes, jurkjes, shirts en broeken. Het enige verschil is dat er een unisex kledinglijn bij is gekomen, met dinosaurus jurkjes en ruimteschip topjes. Hallo, wie wil dat nu niet?

Hoofd kinderkleding, Caroline Bettis, vertelt aan the Independent dat John Lewis geen stereotypen wil aanmoedigen en een groter en gevarieerder aanbod wil aanbieden. Zo kan zowel ouder als kind zelf beslissen of ze een shirt met roze donuts of met ruimteschepen willen dragen.

John Lewis is niet de eerste die een genderneutrale kledinglijn bedenkt. Zo kwam H&M eerder dit jaar met een uniseks collectie en stonden fashion weeks de afgelopen jaren meermaals in het teken van genderdeutrale mode. Als reactie hierop bracht ook Zara een ‘ungendered’ kledinglijn uit.

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.