Nu aan het lezen
Het Transformatorhuis op het Amsterdamse Westergasterrein is tijdens dag twee van The Next Web conferentie de plek voor sociale, duurzame ondernemers én investeerders. Een daarvan is James Joaquin, mede-oprichter van Obvious Ventures in San Francisco.
De voormalige ondernemer doet dit samen met de oprichter van Twitter, Evan Williams en Vishal Vasishth. De drie mannen staan naar zijn zeggen voor een nieuwe beweging in het kapitalisme.
Als investeerders stimuleren zij alleen nog maar sociale ondernemingen die dagelijkse gezondheid en positieve impact hebben op de wereld. En daarnaast geld verdienen. Dit hoeft elkaar niet te bijten, aldus Joaquin: het versterkt elkaar alleen maar.
“Denk aan bedrijven die er voor zorgen dat lokaal voedsel op grote schaal te krijgen is, of Tesla die er voor zorgt dat milieuvriendelijk rijden voor veel mensen mogelijk wordt.” Voeding, werkgelegenheid en schone energie zijn de drie thema’s waar Obvious Ventures zich op focust.
Een van de waarden waar het bedrijf zijn startups op selecteert is het lange termijn denken. “We nemen zelf de tijd en verwachten dit ook van onze klanten. Dat betekent dat er niet alleen een focus is op het financiële gedeelte. Bedrijven waar in investeren willen heel goed doen én radicale impact maken. Als investeerder is die combinatie geweldig”, aldus Joaquin.
Happy to be wide awake in Amsterdam at #TNWEurope. Speaking about #worldpositive startups tomorrow!
— James Joaquin (@jamesjoaquin) May 26, 2016
Maar hoe wordt je als startup commercieel én ideëel? Het gaat veel tijd kosten als je zou wachten op het moment waarop je die switch kan maken, legt Joaquin uit. “Laat het de basis zijn, dan is het de kern van je carrière.”
“De afgelopen 100 jaar lag de focus slechts op doelgericht ondernemen en groei, nu is er een nieuwe mega trend gaande waarbij het niet meer gaat om profit of purpose.” Er gaat volgens de ondernemers steeds meer kapitaal naar startups die de problemen oplossen waar de wereld mee wordt geconfronteerd. Dit zijn niet alleen kleine start-ups, maar ook grote autobedrijven als Tesla en het Amerikaanse WholeFoods; een internationaal fenomeen inmiddels van lokale groenten en voedingswaar.Europa loopt op het gebied van voedsel voorop, aldus Joaquin.
Hoewel Joaquin op de grootste techbeurs van Europa staat, geeft hij aan dat Obvious Ventures zich juist wilt afwenden van louter techniek, en zich het liefst wil bezighouden met zaken als gebouwen en herzien van natuurlijk voorraden. Onderwijs is voor Obvious ook heel belangrijk: “deze tak van sport is klaar voor disruptie”, aldus Joaquin. “Coding scholen zijn zo belangrijk. Wij zien voor ons dat ook ouders van kinderen hierbij kunnen worden betrokken, zodat niet alleen de kinderen maar ook zij nieuwe vaardigheden leren, wat zich weer uitbetaalt in een baan.”
Maar: hoe wordt je een positieve startup? Richt je op een groot probleem, tipt Joaquin, zoals bijvoorbeeld het bedrijf Virta Healt dat zich richt op de genezing van chronische ziektes zoals type 2 diabetes.
“Stap twee is een missie te definiëren. Dit kan heel cliché klinken, maar hoe authentieker je leus, des te beter. Een geweldig voorbeeld vind ik het bedrijf Planet Labs, zij zeggen: ”Imagine the entire Earth every day, and make global change visible, accessible, and actionable.”
Vervolgens moet je je waarden herdefiniëren “De waarden van Obvious Ventures zijn respect, grenzeloos optimisme en ‘positieve disruptiviteit’. We hebben gemerkt dat het hebben van sterke waarden een goede cultuur en werksfeer creëert, waardoor je automatisch ook beter personeel aanneemt. ”
Maar dan ben je er nog niet. Bedrijven moet zich volgens Joaquin beseffen dat alles wat ze maken, wordt afgenomen door de millennial generatie. “Uit veel onderzoeken blijkt dat zij echt niet alleen maar geven om geld, maar vooral om de beleving en betekenis van een consumptie of ervaring. De manier waarop zij denken is dus heel belangrijk.
“Klanten maken hun beslissingen op basis van emoties en behoeften. Met alleen een ideeele doelstelling ben je er dus nog niet. Naast emotie, moet je voorzien in wat zij willen en het voordeel dat ze hiermee denken te krijgen.”
Joaquin besluit zijn lezing met een authentieke, maar commerciële leus. “Do good and make money. Je hoeft geen óf te hebben, maar pak het beiden. Het vult elkaar alleen maar aan.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.