Nu aan het lezen
Kleding gemaakt van online data. Het is de nieuwste ontwikkeling in de fashionindustrie. Google heeft al een manier gevonden om kleding nog persoonlijker te maken samen met Ivyrevel, een label van H&M. Maar nu zijn er ook twee jonge Nederlandse ontwerpers met een eigen kledinglijn gemaakt van data van het internet, met de naam ‘Nu Ook Offline’.
Annebel de Kok en Esther van Brakel (beiden 23 jaar) zijn vierdejaars studenten Mode aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Hun doel: de on- en offlinewereld wat dichter bij elkaar brengen.
‘Nu Ook Offline’ ontwerpt verschillende soorten kledingstukken, zoals broeken, truien, shirts en sjaals. Allemaal met teksten en foto’s die rechtstreeks van je Facebook-profiel komen zonder dat je enige inspraak hebt. “Het is ontstaan uit eigen interesse. Wij spenderen veel tijd op Facebook en merken dat er veel informatie wordt gedeeld en gepost die je in de echte wereld waarschijnlijk niet zou delen met iedereen”, zegt Esther, “Online is je identiteit je Facebook-profiel, maar offline creëer je je identiteit vaak met je kleding.”
Het doel van de kledinglijn is bewustwording creëren dat alles wat je deelt op Facebook, niet alleen gezien wordt door je vriendenkring maar ook daarbuiten. Door de teksten en foto’s worden mensen geconfronteerd met hun social media gedrag: klakkeloos posten, liken en delen. Maar kleding dragen met je eigen posts erop, is ineens wel ongemakkelijk.
Door gevoelige, humoristische, zelfingenomen of juist ongemakkelijke teksten en foto’s te kiezen, proberen de ontwerpsters het social-media-gedrag van mensen vast te leggen op kleding. “Het begon met zes mensen: vijf maanden lang hebben we ze gevolgd op Facebook zonder dat zij het wisten. Nadat de kleding gemaakt was, hebben we de zes personen uitgenodigd met een smoes”, vertelt Annebel, “Hun reacties waren heel grappig, ze schrokken heel erg.”
“Een jongen dacht zelfs dat hij gehackt was, maar we hebben alleen de informatie gebruikt die openbaar op zijn profiel staat. Een ander meisje zei ‘Ik lijk wel een partygirl, maar ik ga echt nauwelijks uit. De laatste keer was een maand geleden'”, aldus de 23-jarige studenten.
De kleding laat mensen beseffen hoe je je op Facebook profileert vinden de ontwerpsters. Maar waarom zou je met je eigen profielfoto over straat gaan? “Het is een soort challenge, een kwestie van durven: Durf je met een selfie op je kleding in het openbaar te zijn? Op Facebook, in de online wereld, doe je dat namelijk wel heel gemakkelijk”, zegt Esther. ‘Nu Ook Offline’ is bedoeld als fashionstatement, maar het moet wel draagbaar blijven.
Het maken van een persoonlijk kledingstuk duurt in totaal twee weken. Bovendien is het doel van de ontwerpsters ook niet aan massaproductie te gaan doen. “Op dit moment speelt geld nog niet een grote rol, we maken het vooral als fashionstatement en de kwaliteit mag er niet onder lijden. Eerst maar eens onze naam bekend maken”, zegt Annebel.
En de eerste stap naar naamsbekendheid is al gemaakt, doordat 3FM radio-dj Frank van der Lende een bestelling heeft geplaatst bij de ontwerpsters. “Ja, Frank gaat de challenge aan! Hij was heel benieuwd naar zijn persoonlijke kleding en welke posts wij gaan uitkiezen voor op de kleding”, vertellen de studenten enthousiast.
“Er vragen nu nog geen mensen naar een kledingstuk van het profiel van iemand anders, maar dat is wel ons doel. Zo kun je een soort like aan elkaar geven in het echt.” In dat geval krijgt de originele ‘maker’ van het kledingstuk een deel van de winst, volgens Esther. Dus, als je nou een stiekeme crush hebt op Frank van der Lende, kun je dat binnenkort aan hem laten weten door ‘zijn’ kleding te dragen.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.