Nu aan het lezen
Wie dacht dat wearables pas de laatste paar jaren in zwang zijn, komt bedrogen uit. De meest succesvolle wearable is zelfs zo’n 700 jaar oud. Kan je raden wat het is? Hint: het is tegenwoordig meer een mode-item is dan een noodzakelijkheid.
Ik heb het over een bril met een fraai montuur, zo een die je outfit afmaakt in plaats van onderbreekt. Maar een wearable is geen echte wearable als er geen sensoren inzitten. Level is de eerste (mooie) bril die is uitgerust met een fitnesstracker. Hoewel het een pilot is, is het is de eerste in zijn soort qua technologie én verschijning. Want man, wat een stijlvol ding.
Het bijkomende voordeel van de Level naast dat het niet van een willekeurige hipsterbril is te onderscheiden. is dat het in staat is om in combinatie met een app het aantal stappen te meten, calorieverbruik bij te houden en afgelegde afstanden te berekenen. Door de sensoren in een apparaat te stoppen wat gebruikers toch al nodig hebben, moet het eenvoudiger worden dan ooit om actief data te verzamelen.
De Level komt in drie verschillende designs gemaakt voor zowel mannen als vrouwen. Denk aan verschillende kleuren en catchy namen afgeleid van beroemde uitvinders: Nikola Tesla, Marvin Minsky en Hedy Lamar. Het onderzoek in samenwerking met de universiteit duurt tot eind dit jaar. De onderzoekers verwachten begin 2017 met de eerste resultaten te komen.
Voor wie nu denkt ‘Ieuw, maar ik hou helemaal niet van sporten en (overmatig) bewegen’, is de Level ook zeer geschikt. Achter de innovatieve bril schuilt namelijk Amerikaanse zorgverzekeraar VSP en de University of Southern California: dus geen techbedrijf. De makers kijken dus vanuit een eyewear-oogpunt om problemen op te lossen, en niet (alleen) naar technische opties.
Omdat fitnesstrackers doorgaans na twee maanden achterin de kast belanden, is gekeken naar wat het aantrekkelijk maakt er toch een te gebruiken. Wat miste was een trigger om door te zetten.
Daarom doneren participanten van de Level pilot die genoeg punten verzamelen door het behalen van hun dagelijkse stappendoelen automatisch aan een oogonderzoek én bril aan iemand die het nodig heeft. Daarnaast is er een sociaal netwerk van andere gebruikers waarin je andermans voortgang kan volgen en elkaar kan aanmoedigen.
Ook gunstig: het bedrijf gelooft dat de bril een effect heeft op de manier waarop we onszelf zien. En hoe kan dat ook anders, als blijkt dat je na een dag mooi wezen met je nieuwe montuur 500 stappen hebt gezet? Een positieve benadering: je krijgt met de level een stylish verantwoorde schop onder je kont, en anders gewoon een hele mooie bril.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.