Nu aan het lezen
Bij feministische bedrijven, denk je niet direct aan de maker van Barbie. De speelgoedpop die sinds jaar en dag en beeld van een vrouw neerzet compleet met wespentaille, poppenvoetjes en een blonde bos haar waar je u tegen zegt.
De Amerikaanse speelgoedfabrikant van onder meer Barbie, Mattel, schijnt te snappen dat emancipatie begint bij het aanpassen van dit enigszins overtrokken wereldbeeld. Wetende dat daarbij niet alleen het beeld van vrouwen, maar ook een vaderfiguur cruciaal is in de jeugd van een jong meisje.
De oplossing volgens het merk: breng meer tijd door in haar fantasiewereld en laat in het spel zien dat elk beroep – dus niet alleen typisch vrouwelijke functies – voor haar zijn weggelegd.
Monday nights are now for #DadsWhoPlayBarbie. Get the Barbie Made to Move Play Kit & your imaginations! Shop now: https://t.co/k5OJFZptwd pic.twitter.com/HDLlhEC2f5
— Barbie (@Barbie) February 13, 2017
In de nieuwe internationale campagne #PapasdiemetBarbiespelen of #DadsWhoPlayBarbie worden vaders aangespoord te stappen in de fictieve wereld van hun nageslacht. In een 90-seconden-durende video spelen zes vaders met hun dochters de hoofdrol.
Zij spelen samen met barbiepoppen en doen alsof ze verschillende beroepen uitoefenen. Van dokter tot leraar en van astronaut tot gymjuffrouw. In de video wordt benadrukt dat dochters later alles kunnen worden wat ze maar willen zijn.
De campagne werd eind januari gelanceerd in Amerika tijdens de play-off wedstrijden van de National Football League en wordt nu wereldwijd uitgerold. Wij moedigen het vader/dochter-spel alleen maar aan. Niet in de laatste plaats zodat vaders ook de wondere wereld van Barbie en Ken leren kennen. Play on!
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.