Nu aan het lezen
Een gigantisch gelukskoekje is misschien niet waar je direct aan denkt bij design, maar is het juist wél. Alles, maar dan ook alles in Eindhoven staat t/m 29 oktober in het teken van design tijdens het grootschalige internationale event Dutch Design Week 2017.
Zo’n driekwart van de Brabantse stad is gehuld in vernuftig ontwerp. Aanstormende talenten en gevestigde namen mengen met publiek, liefhebbers en potentiële klanten. Ook zijn er debatten, lezingen en seminars over het thema van dit jaar: stretch. Hiermee wil de organisatie bezoekers uitnodigen zich ‘in te spannen en zich buiten de comfort zone te wagen.’
Dat het lastig kiezen is tussen de ruim 600 evenementen verspreid door de stad, is evident. Daarom selecteerden wij ze op originaliteit en locatie. Want Strijp-S is leuk, maar de kelder van een museum ook de voormalige V&D in het stadshart óók.
We zijn altijd gek op experimenteel design, vooral als het duurzaamheid betreft. Een regenjas gemaakt van papier? Waarom niet, besloten zeven studenten van de Bauhaus-Universität. Zij ontwikkelden experimentele designconcepten waarbij ze gebruikmaakten van materiële experimenten of abstracte digitale vormen. Naast een afbreekbare regenjas, ontwikkelde student Maiella Di Donato een duurzame vervanging van hars. Bizar: Freya Probst werkte met zelf-groeiende textiel. Het resultaat is een jas gemaakt uit wortels. De expositie van deze aanstormende talenten is te zien in de Torenallee op Strijp-S, zo’n vijf minuten lopen van het centrum.
In de kelder van het Eindhovense Van Abbemuseum vormen negen installaties onder de noemer In No Particular Order een collectief statement over de hedendaagse ontwerppraktijk. 33 jonge ontwerpers, kunstenaars en architecten spreken zich via hun werk uit dat zij konden maken dankzij een talentenbeurs. De ontwerppraktijk van een nieuwe generatie, wat moet je je daarbij voorstellen? Denk objecten, tekeningen en installaties rondom thema’s als positie, inspiratie, werkomgeving, geld en geluk. Elke dag van 11.00-12.00 uur vinden in de tentoonstelling in het museum bijeenkomsten plaats. De deelnemende ontwerpers, professionals uit het veld en andere geïnteresseerden gaat hierbij in gesprek over één van de negen thema’s uit de tentoonstelling.
Ik hoor je denken: Nee he, niet weer een kunstzinnige expositie over dit onderwerp. Geen zorgen: een expo als Embassy of Data gaat niet alleen over de vraag waar de camera hangt die jou in het geniep vastlegt – het gaat dieper dan dat. In het voormalige V&D warenhuis wordt data verzameld om samen met bezoekers belangrijke vragen uit de maatschappij te ontrafelen met betrekking tot data. Het gaat over de bedreigingen én kansen van data. Deze expositie is gedoopt tot ‘living lab’; verwacht dus niet stil naar een werk te kijken, maar interactief bezig te zijn met echte casussen met onder meer een serious game. Embassy of Data is dagelijks geopend.
18de eeuwse fitbits, De rekenbezegelaar en een experiment omtrent de verkiezingen in 1891. Dat zijn de drie artefacten die bezoekers tegenkomen in dit fictieve Algoritmisch Museum gemaakt door HKU-alumni van SETUP. Het voor de gelegenheid opgerichte museum tracht naar eigen zeggen de mythes rondom hedendaagse algoritmen bloot te leggen. Hiervoor duiken bezoekers in de geschiedenis: waar toen geen algoritmes waren, zijn die er nu wél. Thema’s zijn slavernij en medische wetenschap in de 18e eeuw, de strijd voor algemeen kiesrecht in de 19e eeuw en verzuiling en seksuele moraal in de jaren ’50 van de 20e eeuw. Algoritmes anno 2017 bevatten ook een moraal, net als thema’s van vroeger. In deze expositie kom je erachter hoe algoritmes leren van ons, onze beperkingen en onze vooroordelen.
Food is niet weg te denken uit de designwereld en Oesterzwamvoetjes vormen een heerlijke worst. Huh? Dat meent Botanic Bites dat op het Ketelhuisplein exposeert met een anderhalf meter lange plantaardige worst. In The Embassy of Food staat een speciale kas van Botanic Bites waar bezoekers de worst kunnen proeven én zien hoe de worst gemaakt wordt. Bon appetijt!
We know how you feel is de angstaanjagende titel van de expositie op het Designperron waarin VPRO medialab onderzoek hoe draagbare technologie een rol kan spelen bij het maken en gebruiken van media. Vragen die centraal staan zijn: wat als Netflix straks door middel van een hartslagmeter in je smartwatch weet in welke bui je bent, of dat de NPO Gemist app via je smartphone meet dat je een bepaalde serie te spannend vindt?
Onze privacy en emoties lijken van ‘ons’ maar blijft het dat ook als bedrijven grof geld betalen voor jouw ‘emotie-data’? Het is niet alleen bibberen bij deze gedachte maar vooral uitproberen. In de expositie draagt je drie bio-sensors: een hartslag-, hersengolf- en huidgeleidingsmeter. Hiermee worden jouw emoties gevisualiseerd naar pulserende, gekleurde lichtcomposities. Onzichtbare gevoelens worden op deze manier zichtbaar: eng of stiekem heel mooi?
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.