Nu aan het lezen
Diversiteit op de werkvloer is een veelbesproken probleem. Vrouwen nemen 50 procent van de wereldbevolking in, maar zijn vaak sterk ondervertegenwoordigd aan de top van bedrijven.
Uit een nieuw onderzoek van de Lean In Organization en McKinsey & Company blijkt dat vrouwen systematisch ondervertegenwoordigd worden in alle lagen van moderne bedrijfsorganisaties, minder kans hebben om promotie te krijgen dan hun mannelijke collega’s en hun geslacht zien als een hindernis in de weg naar succes.
Om data over bedrijfslagen en -programma’s te verkrijgen is er een survey gedaan in 118 bedrijven in Noord-Amerika – gecombineerd met 60 bedrijven uit een vorig onderzoek van McKinsey & Company uit 2012. Om de mening van de werknemers te toetsen werden bijna 30.000 werknemers in Noord-Amerika ondervraagd door middel van 92 vragen.
Volgens het onderzoek worden vrouwen ondervertegenwoordigd – al vanaf de laagste posities – en blijven krimpen hoe hoger de functie wordt. Het eindresultaat is dat er maar 17 procent aan vrouwen in de hoogste directricefuncties overblijft in 2015. Het is interessant dat vrouwen hun banen niet eerder opzeggen dan mannen, maar ze hebben minder kans om een te promoveren. Mannen hebben 15 procent meer kans om een hogere functie te krijgen dan vrouwen op hetzelfde niveau. Mannen hebben ook een grotere kans om een zogenoemde ‘line position’ te krijgen – een positie die al snel leidt naar meer management en verantwoordelijkheid. Vrouwen daarentegen krijgen vaker ‘staff positions’ – ondersteunde functies waarbij minder ruimte is voor eigen inbreng en verantwoordelijkheid.
Ook de perceptie over een ongelijke werkomgeving kent verschil tussen mannen en vrouwen. Maar liefst 43 procent van de vrouwen gelooft dat ze minder kansen hebben dan mannen. Daarnaast hebben 31 procent van de vrouwen in midden management en 40 procent in hoger management het gevoel dat hun geslacht hun succes limiteert.
Niet geheel onverwachts zijn de mannen het hier niet helemaal mee eens. Bijna drie van de vier mannen denken dat vrouwen dezelfde kansen hebben als mannen. Daarnaast denkt 16 procent van de ondervraagde mannen zelfs dat vrouwen meer kansen hebben. Ook denkt 15 procent van de mannen dat juist hun geslacht een struikelblok is op de weg naar succes.
Dus wat doen de bedrijven hieraan? De bedrijven die werden ondervraagd zijn echter van mening dat ze diversiteit erg serieus nemen: 74 procent van de bedrijven zeggen dat ze diversiteit als belangrijk issue beschouwen. Maar, minder dan 49 procent van de mannen en 37 procent van de vrouwen denken dat hun baas diversiteit als prioriteit heeft.
Hoewel bedrijven vaak een flexibele werkplanning aanbieden om voor een betere werk/prive balans te zorgen, gelooft 90 procent van de mannen en vrouwen dat het nemen van extra verlof slecht zal zijn voor hun positie op het werk – wat past bij het onderzoek van Natt Garun over ouderschapsverlof.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.